Teenagere er i høj kurs på nettet

De springer hurtigt på bølgen af nye digitale muligheder – og kasserer dem igen, når hypen forsvinder. Teenagere er vigtige for feltet af sociale digitale tjenester. Senest har tjenesten Snapchat fået opmærksomhed og en milliardvurdering for at fange unge netbrugere.

Teenagere kan skabe værdi for de virksomheder, der står bag nye digitale sociale tjenester som bl.a. Snapchat, der er en af de tjenester, der hitter lige nu. Foto: Kasper Palsnov Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Er de på. Sådan rigtigt på – og får venner med på at dele video og billeder på nye måder. Og i øvrigt bliver hængende. Så kan teenagere skabe værdi for de virksomheder, der står bag nye digitale sociale tjenester.

De, der har held med at få unge netbrugere på for tiden, er i høj grad aktører, som understøtter umiddelbar dialog i realtid. Typisk i billeder eller video, med her-og-nu-svar og mulighed for at have det lidt for sig selv. En af de tjenester, der hitter lige nu, er Snapchat, der har solgt sig selv til unge for at være den app, de bruger til at sende data, der forsvinder automatisk efter modtagelse.

Selv om det sociale netværk Facebook fortsat sidder tungt på brugere af sociale tjenester, dukker der løbende nye op. Og her er teenagere generelt »firstmovere«, lyder det fra Malene Charlotte Larsen, der forsker i unges brug af sociale medier på Aalborg Universitet.

»For dem handler det om at have et sted, de har for sig selv. Et »de unges sted« eller et sted, de kan være lidt mere private. Det har de ikke længere på Facebook, hvor de som de fleste andre har opbygget en skare af både løse bekendtskaber, lærere, familiemedlemmer og venner. Og i takt med, at der dukker mange nye tjenester op, tiltrækker det også at bruge de tjenester, de andre ikke har opdaget endnu,« forklarer Malene Charlotte Larsen, der bygger meget af sin forskning på interview med børn og unge, der bruger sociale medier.

Her nævner de stadig Facebook. Det er dér, alle er, og hvor både stort og småt udveksles og koordineres. Alligevel gribes de af nye tilbud. Nogle holder de fast i, andre bliver efterladt hængende på internettet.

Lige nu er det bølgen af billed- og videodelingsmuligheder, der tiltrækker sig opmærksomhed. Det sker med tjenester som Tumblr, Instagram og Vine. Samtidig har Snapchat fået teenagere med på en ny delevogn, der netop handler om at være lidt mere privat online.

Tidligere på ugen offentliggjorde Snapchat, at virksomheden efter knap to år på banen havde hentet en ny investering fra venturebranchen (der investerer i nye virksomheder, red.) på cirka 342 millioner kroner. Internationale medier som blandt andre Forbes vurderer, at den bygger på en vurdering af, at virksomheden har en værdi på mere end 4,5 milliarder kroner.

I den danske venturebranche fremhæver partner i selskabet Sunstone Capital Jimmy Fussing den hurtige udbredelse.

»Netop Snapchat har formået at få en enorm »traction«, altså fået en enorm skare af brugere til at dele meget. Og det er sket ved, at unge fortæller hinanden om den. Sådan begynder mange af de populære sociale tjenester,« siger han.

Snapchat har fået opmærksomhed for at komme på banen med en funktion, der ikke tidligere har været til stede på samme måde. Nemlig en mekanik, der gør, at de data, som udveksles, forsvinder igen få sekunder efter modtagelsen.

De store på opkøb

Når nye sociale funktioner på den måde lykkes med at bryde igennem, er der en tendens til, at de bliver købt af de store. Det skete blandt andet for den populære fotoapp Instagram, som Facebook købte for cirka 5,6 milliarder kroner for et års tid siden. Ifølge Jimmy Fussing vil det sandsynligvis også ske for Snapchat, ligesom andre aktører vil forsøge at følge efter i samme digitale spor. Facebook fulgte da også efter Snapchat med en lignende funktion med navnet »Poke«.

Hos Innovation Lab, der følger den teknologiske udvikling, peger direktør Mads Thimmer på, at tjenesten p.t. er omgivet af en del hype. Samtidig er den en del af et marked, hvor det bliver sværere at gøre sig gældende med en model, som brugerne ikke forlader, når en ny »modeapp« kommer på banen. Men i forhold til »realtime«-kommunikation er den interessant lige nu.

»Den er interessant, fordi tidsbegrebet i den heftige datastrøm bliver mere momentan. Samtidig er den en del af bølgen mod at gøre det sværere eksempelvis at bruge billeder som mobning – eller risikere at blive forfulgt af billeder fra en drukfyldt ungdom flere år senere,« siger Mads Thimmer.

I takt med udbredelsen af Snapchat, der selv oplyser, at der dagligt udveksles 200 millioner »snaps«, har der imidlertid også været flere eksempler på og klager over, at de delte data måske ikke helt forsvinder alligevel. Men snarere gøres utilgængelige rent teknisk og dermed også kan fiskes frem igen. En amerikansk virksomhed har ifølge flere internationale medier fortalt om, hvordan det på få dage lykkedes at genskabe »snaps« på en mobiltelefon, og der er løbende blevet skabt hjemmesider med lækkede billeder fra tjenesten.

Individuel kontrol

Hos Medierådet for Børn og Unge, der rådgiver myndigheder og forældre om børn og unges brug af digitale medier, oplever projektleder Gry Hasselbalch, at de unge netbrugere bevæger sig hen imod tjenester, hvor de kan lukke døren lidt – og føler at de har mere individuel kontrol. Også selv om de ikke nødvendigvis har det 100 procent.

»Megen bevægelse går lige nu ud mod tjenester, hvor de unge føler, at de har mere individuel kontrol over egne data. Samtidig bliver de også tiltalt af tjenester, der taler til deres kultur, understøtter alle mulige sprog, og hvor de kan prøve grænser af – og i nogle tilfælde være anonyme eller »en anden«,« siger Gry Hasselbalch.

Uanset hvilken tjeneste, der er tale om, er det altid vigtigt at overveje, hvor meget man deler om sig selv på nettet. Gry Hasselbalch vurderer da også, at unge generelt er bevidste om, at de ikke skal dele alt alle steder. Og at de er meget opmærksomme på, hvordan det påvirker deres image. Eksempelvis er det de flotte, redigerede imagebilleder, der ryger på Instagram. Billeder, hvorpå de ser godt nok ud, kan få plads på Facebook. Mens de mere umiddelbare og private »snaps« udveksles på Snapchat.