TDC: Vi er slået af Netflix

Telegiganten gør klar til at lancere Blockbuster til efteråret som ren filmudlejning på nettet, mens YouBio-filmtjenesten fremover udelukkende vil have film, der er med i det månedlige abonnement. Sammenlagt skal det vinde tabt land tilbage.

Den drevne journalist Zoe Barnes er en af de karakterer, man kan nyde i serien House of Cards på Netflix - et TV-koncept, som TDC nu erkender at se sig slået af. Fold sammen
Læs mere
Foto: Photo Credit: Melinda Sue Gordon

TDC erkender nu, at slaget mod den amerikanske filmtjeneste Netflix er tabt - i første omgang. Nu bliver YouBio-filmtjenesten til efteråret gjort til en ren abonnementstjeneste, og så tager telegiganten det indkøbte Blockbuster-navn i brug og laver en decideret filmudlejningstjeneste på nettet, hvor man både kan leje film over internetforbindelsen og købe dem som download.

»Man kan godt vælge at lade, som om de ikke har vundet. Men det er lidt mere klædeligt at erkende, at det har de. Det viser tallene. Men det er ikke det samme, som at vi har tabt eller fejlet. Vi ligger sammen med HBO, TV 2 Play og andre dygtige folk, og vi har lært noget det seneste halvandet år,« siger mediedirektør i TDC, Ulf Lund, til Berlingske.

Forventede at sidde på halvdelen af markedet

TDC åbnede sin YouBio-filmtjeneste i november 2012 - en måned efter at Netflix lancerede i Danmark - med store armbevægelser. Daværende administrerende direktør for TDCs kabel-TV-selskab YouSee, Niels Breining, sagde ved premieren, at »nu laver vi den ultimative, bedste tjeneste i Danmark med digital distribution på film og serier. Vi vil være markedsleder også på dette område. Til jul er der 15 udbydere af dette i Danmark, men vi vil have 50 procent af markedet, ligesom vi har på de øvrige markeder«.

YouBio har ikke været nævnt overhovedet i TDCs kvartalsregnskab siden 2. kvartal 2013.

»Vi splitter det op til efteråret. YouBio lukker ikke. Den bliver bare en ren abonnementstjeneste, som vi skal gøre mere relevant. Blockbuster bliver en lejetjeneste, hvor man betaler pr. film, og man skal også kunne købe og downloade film, så man f.eks. kan tage dem med på ferie. Vi håber at kunne overføre de gode oplevelser fra de fysiske Blockbuster-butikker til nettet - bortset fra at man ikke kan købe slik,« siger Ulf Lund.

Mange ting at lære

Han var selv med til at udtænke YouBio-konceptet og erkender, at mange ting gik helt anderledes end forventet.

»Vi troede, at det var smart, at YouBio både havde stykleje og abonnement, så folk kunne få det hele ét sted, men når folk kom ind, så de så, at de 99 kroner i abonnement kun dækkede nogle film, mens andre film kostede ekstra. Vi har også lært, at der skal være mange veje til fladskærmen. Man skal ikke knytte adgangen for meget til en særlig TV-boks. Vi har været på for få platforme og er f.eks. ikke på Playstation, ikke på Googles Chromecast og kun på Samsung-fjernsyn men ikke på alle andre smart-TV,« siger Ulf Lund.

En anden lærdom er vigtigheden af TV-serier.

»Det er sindssygt vigtigt. Selvfølgelig skal vi have TV-serier. Endelig må jeg sige, at YouBio-navnet - som jeg selv var med til at finde på - var et æsel, hvor vi tog et halvt YouSee og en halv Bio. Det lykkedes ikke at få forklaret danskerne, at det er en landsdækkende tjeneste, hvor man ikke behøver at være YouSee-kunde for at kunne se film. En lidt for stor andel af YouBio-kunderne er også YouSee-kunder,« siger Ulf Lund.

Ret store forhåbninger

Derfor er han glad for, at det lykkedes at købe rettighederne i Danmark til Blockbuster-navnet tidligere på året.

»YouBio vil fremover - som nu - primært være de ældre titler. Film må først lægges ind et år efter filmpremieren, så en rigtigt stor del af repertoiret er meget ældre. De nye film skal derimod komme på Blockbuster, hvor de som lejefilm vil kunne ses fire måneder efter biografpremieren - selv om vi gerne så, at det skete hurtigere. Men Blockbuster skal have et stort katalog, også med ældre Woody Allen-film. Præcis det samme gør sig gældende for TV-serier: Vi skal have de nyeste sæsoner af de populære serier,« forklarer Ulf Lund.

TDC har »ret store forhåbninger« til, at YouBio og Blockbuster fremover kan få bedre fat på hvert sit område.