Sundhedsdata deles med op mod 70 firmaer

Kortlægning afslører, hvordan populære sundhedsapps til mobiltelefoner sender oplysninger videre til massevis af firmaer.

MapMyFitness er en af de mange sundhedsapps, som flittigt deler data med tredjepartsvirksomheder, viser ny undersøgelse. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Op til 70 virksomheder kikker med, når man bruger de mest populære sundhedssmåprogrammer på sin mobiltelefon.

Det viser en kortlægning, som analysefirmaet Evidon har foretaget for den britiske finansavis Financial Times af de 20 mest populære sundhedsapps. De sender oplysninger til op mod 70 tredjepartsvirksomheder, når man f.eks. spørger om symptomer på migræne eller vil undersøge, hvor mange kalorier der er i den burger, som man lige har spist.

Programmerne omfatter MapMyFitness, WebMD Health og iPeriod, som lader oplysningerne tilgå reklame- og analysefirmaer, som borer sig gennem informationerne for at kunne bygge profiler op og vise annoncer, som passer til ens interesser.

Gratis betaler prisen

»Hvis der er masser af indhold, som leveres gratis til dig, er det data, som skaber økonomien i det indhold,« konstaterer Scott Meyer, administrerende direktør for Evidon, om de mange ofte gratis programmer.

Jeff Chester, som er direktør for borgerrettighedsgruppen Center for Digital Democracy, er stærkt bekymret.

»Der er tale om nogle af de mest følsomme detailler om ens lif, som bliver delt bredt med andre,« siger han til Financial Times.

Flere af virksomhederne bag appene slår fast, at deres brugere ikke kan identificeres på baggrund af de oplysninger, som gives videre.