Stor TV-lyd må ikke fylde stuen op

Danskerne får ikke lov til at fylde stuen med højttalere, og derfor skal fladskærmens lyd forbedres gennem andre og stadig mere utraditionelle løsninger. Hils på den nye lydplade og »madkassehøjttalerne«.

I stedet for at have løse højttalere stående i hele stuen har LG udviklet denne lydbar, som ligger diskret under fjernsynets fod og giver en langt bedre og dybere lyd, end fjernsynet selv kan levere - og den virker sammen med alle mærker. Foto: Thomas Breinstrup Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

BERLIN: Den gode lyd fra fjernsynet er noget, der optager danskerne, men vi vil ikke købe de store anlæg med op til fem højttalere, og derfor tænker producenterne nu i lydplader neden under fjernsynsfoden og i trådløse højttalere, der kan skilles ad og samles igen, når filmen er forbi, så de ikke fylder stuen op.

»Vil folk give op til 5.000 kroner for at få en ekstra god lyd? Det vil de faktisk gerne. Men vi må erkende, at i Danmark får de fleste gifte folk ikke lov til at sætte store højttalere op i stuen. Derfor er de såkaldte 5.1-systemer (med fem lydkilder, red.) stort set forsvundet fra butikshylderne, selv om vi selvfølgelig gerne vil sælge dem. Butikkerne har simpelt hen ikke plads til at udstille de mange forskellige 5.1-systemer,« fortæller Morten Skov Nielsen, salgsdirektør for den sydkoreanske elektronikgigant LG Electronics' danske afdeling.

En mere diskret lydplade

Hidtil har løsningen været en lydbar - en lang tynd højttaler, der kan placeres under TV-skærmen og dermed give den dybere og rundere lyd, som de flade skærme ikke har plads til at rumme.

LG stiller på Europas største forbrugerelektronikmesse, IFA, i Berlin med en såkaldt lydplade, en omkring fem centimeter høj højttalerplade, som har en effekt på 120 watt, og som man anbringer fladskærmens fod ovenpå, hvorved den egentlig ikke syner af noget. Lydpladen, LG Soundplate, findes i sølv eller sort og vil koste cirka 3.500 kroner, når den rammer julehandelen i Danmark.

»Alle producenter kommer stort set med det samme, så vi vil prøve at gøre det lidt unikt og anderledes, og nogen vil synes, at en plade er mere diskret i hjemmet, selv om den ikke har en løs subwoofer (en særlig bashøjttaler, red.),« siger Morten Skov Nielsen.

Skil højttaleren ad en stund

Hollandske Philips, som specialiserer sig i lys og lyd, har tænkt anderledes på en anden måde. Philips stiller med sine nye Fidelio Soundbar Speakers, et sæt gulvhøjttalere på vel en halv meters penge i højden. Når man vil have bedre lyd end fra blot de to små firkantede søjler, tager man fat i læderremmen ovenpå og løfter den øverste fjerdedel af hver højttaler. Denne øverste del, som er på størrelse med en lille madkasse, kan så anbringes ude i rummer, og den holder trådløs forbindelse med hovedhøjttalerne, så man kan få en bedre lydoplevelse, mens man ser film eller spiller spil, og ellers kan rydde op efter sig bagefter. »Madkasserne« holder forbindelsen i op til 20-30 meters afstand fra hovedhøjttalerne.

»Lydbarer har altid været et kompromis,« siger Daniel Linden fra Philips som årsag til at udvikle den nye højttaler, der vil stå i omkring 7.000 kroner, når de kommer til Danmark i oktober-november.

I James Bond-stil

LG viser i øvrigt også på sin stand sit nye LA970-TV, som har indbygget ekstra højttaler. Men den er indbygget, så den i bedste James Bond-stil sænkes ned under skærmens bund, når man tænder for fjernsynet. Så snart man slukker, forsvinder højttaleren igen op i fjernsynet.

Masser af producenter fortsætter dog også den traditionelle videreudvikling af de klassiske hovedtelefoner, ørepropper, lydbarer m.m., ligesom de mange dockingstationer, hvor man stikker sin telefon i en højttalerboks og får større lyd findes til overflod.

Endelig arbejdes der på at gøre det lettere at bruge den musik, som man oftest allerede har på sin telefon, og som derfor nærmest har sendt de klassiske MP3-afspillere til tælling i ringhjørnet. Den trådløse sammenkobling af udstyret er populært, fordi man slipper for ledninger men i stedet sender musikken trådløst til højttalerne - såkaldt streaming.

»Det er der et stort marked for,« siger Morten Skov Nielsen fra LG.

Højttaleren overtager selv Spotify

Philips har bygget et trådløst højttalersæt, Fidelio Soundsphere, som de, der har en Apple-telefon og et abonnement på den svenske musiktjeneste Spotify, kan bruge. Gennem funktionen Spotify Connect kobles telefonen trådløst til højttalerne, og Spotify-tjenesten aktiveres. Når man derefter har sat sin spilleliste i gang, overtager den internetforbundne højttaler forbindelsen, så man kan pakke telefonen væk igen.

Der følger dog fjernbetjening med højttalersættet til 799 euro, så resten af familien har en chance for at slukke eller skrue ned, når man pludselig er taget på indkøb...

Berlingske dækker IFA på www.business.dk/digital, www.b.dk/techogviden og i den trykte avis. Berlingske er inviteret af Branchen Forbrugerelektronik (BFE).