Spotify får flere kræfter til at satse på film

Den svenske musikstjeneste Spotify er ifølge internationale medier ved at afslutte en aftale om en ny investering fra amerikanske investorer på op til 200 millioner dollar. Det kan give nye kræfter til også at tilbyde film på de digitale hylder.

Spotify kan med ny investering være tættere på også at tilbyde film og TV Fold sammen
Læs mere
Foto: JONATHAN NACKSTRAND
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Musik, film, TV og bøger. Rækken af produkter på de digitale hylder, der kan abonneres på retten til at streame i stedet for at købe og downloade det til computeren, tavlecomputeren eller mobilen, er blot blevet længere de seneste år. Der er da også fuld tryk på kampen om kunderne fra en række af aktører, der på tværs af feltet begynder at barsle med at rykke ind på hinandens felter.

For nylig kom der fornyet liv i forventningerne om, at Google med videodelingstjenesten Youtube skulle være på vej med en tjeneste, hvor kunderne kan abonnere på musik.

Og nu forlyder det, at den svenske musiktjeneste Spotify, der i dag er baseret i Berlin, er på vej til at lukke en aftale om en ny kapitalindsprøjtning fra et amerikansk investeringsselskab på op til 200 millioner dollar. Dermed kan der blive sat yderligere skub i Spotifys planer om at rykke ind på filmfeltet. Det skriver den svenske finansavis, Dagens Industri.

Her forlyder det, at Spotify med den nye kapital kan ruste sig bedre til konkurrencen med aktører som internetselskabet Google og teknologigiganten Apple og for alvor tage kampen op om de digitale musikforbrugere. Derudover vurderes det, at de forholdsvis fremskredne planer hos Spotify om at udvide tjenesten til også at tilbyde kunderne at abonnere på filmstreaming kan få tilført nye ressourcer.

Spotify har imidlertid over for di.se ikke ønsket at kommentere den forestående investering fra amerikanske investorer, som Sky News var først til at berette om.

Kamp om kunderne

På musikfeltet konkurrerer Spotify allerede med virksomheder som Spotify, Rdio og Deezer på det internationale marked. Ligesom der findes en række lokale tjenester. På det danske marked er teleselskabernes tjenester bedst kendt i form af TDC Play, Wimp og Telmore Musik.

Derudover regnes den Google-ejede videodelingstjeneste Youtube trods sit fokus på videoklip også som en af verdens største musiksstreamingstjenester, fordi brugerne her vender forbi et væld af musikvideoer, som der genereres hundreder af millioner streamings af hver måned.

Ved udgangen af oktober kunne det amerikanske erhvervsmedie Financial Times da også meddele, at Youtube nu skulle være kommet et skridt nærmere den ventede lancering af en ny abonnementstjeneste, der vil tilbyde streaming af både musik og video. De planer er imidlertid ikke blevet bekræftet af Youtube eller ejeren Google, der i forvejen er på musikmarkedet med tjenesten Google Play Music All Acces.

Det amerikanske magasin Fortune har tidligere på året berettet om, at tjenesten forventes at blive lanceret i slutningen af 2013.

Både egenproduktion og indkøb

Spotifys planer om at udvide tilbuddet om streaming af musik til også at få film på hylderne går ifølge det amerikanske erhvervsmedie Business Insiders omtale tidligere i år på både at investere i egne produktioner og på at købe film ind.

Den svenske direktør og medstifter af Spotify Daniel Ek, har i den forbindelse ikke ønsket direkte at kommentere planerne, men har til teknologimediet CNet oplyst, at han ikke vil udelukke det, men at Spotify indtil videre fokuserer på musik.