Spilfolk svigter Facebook-spilgigant

Spilproducenten Zynga, der står bag hit som blandt andre Farmville, svigtes af brugerne. Samlet for alle Zyngas spiltitler er antallet af månedlige aktive brugere halveret på et år.

Spilproducenten Zynga, hvis hovedkvarter i San Fransisco ses her på billede, fremlagde i den forløbne uge seneste regnskab, hvor det fremgik, at antallet af månedlige aktive brugere er faldet markant over det seneste år. Fold sammen
Læs mere
Foto: JUSTIN SULLIVAN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der er blevet bygget bondegårde, kongeriger, byer og andre universer i massevis af brugerne af de spil som Farmville, Castleville og Cityville, der især er kendt fra det sociale netværk Facebook.

Selskabet Zynga, der står bag udviklingen af blandet andre ovennævnte spil, som i flere år har været populære på Facebook, men også kan spilles på andre platforme, kunne dog forleden annoncere, at antallet af brugere er faldet markant over det seneste år. 

Samlet for alle spiltitler havde Zynga 133 millioner månedlige aktive brugere (MAU) i tredje kvartal 2013 - svarende til et fald på 57 procent i forhold til det tilsvarende kvartal i 2012, hvor spillene havde 311 millioner månedlige aktive brugere.

I forhold til andet kvartal i år var der tale om et fald på 29 procent fra 187 millioner. De 82 millioner var web-brugere, mens 51 millioner tilgik spillene fra mobile enheder. Det fremgår af de selskabets regnskab for tredje kvartal 2013, der blev offentliggjort torsdag og ellers slog forventningerne med en bedre omsætning end ventet på 202,6 millioner dollar mod ventede 187,9 millioner dollar.

Målt på daglige aktive brugere (DAU) trak Zynga-spillene i tredje kvartal 30 millioner brugere mod 60 millioner i det tilsvarende kvartal i 2012.

Zynga vil dyrke evergreens

Ud over de bredt kendte spiltitler med navne, der ender på »ville«, er Zynga også rykket ind i feltet, hvor der spilles om rigtige penge med casino- og pokerspil som ZyngaPlusPoker og ZyngaPlusCasino.

I forbindelse med offentliggørelsen af regnskabet for tredje kvartal i år lød det fra Zyngas administrerende direktør Don Mattrick, at Zynga arbejder hårdt på at konkurrere mere aggressivt på web og på at rykke ind på mobilfeltet og udvikle nye hit.

»Vi mener, at Zynga Poker, FarmVille og Words With Friends vil være evergreens i forbrugernes interesse, og vi har fokus på at dyrke dem i regnskabsåret 2014,« lød det fra Don Mattrick i en meddelelse i forbindelse med offentliggørelsen af det seneste regnskab.

Ifølge det amerikanske erhvervsmedie Forbes er det da også spillene Texas HoldEm Poker, Farmvill og Farmville 2, der trækker mest omsætning til selskabet med henholdsvis 20, 16 og 15 procent.

Overhalet af Candy Crush Saga

Flere af Zyngas spil er kendt fra Facebook, hvor brugerne af dem kan invitere vennerne med i spillet, få hjælpe fra dem og interagere med dem i spillet.

På den platform blev spilproducenten Zynga ifølge det amerikanske erhvervsmedie Forbes tidligere i år overhalet af svenske King på antallet af månedlige aktive brugere via Facebook-platformen.

King står bag en lang række spil som blandt andre Candy Crush Saga, hvor brugerne skal samle slik på stribe og smadre det gennem en lang række forskellige baner i spillet.

Ifølge AppData, der måler antallet af brugere af apps på forskellige platforme, ligger King med spillet candy Crush Saga da også fortsat øverst på listen over flest månedlige aktive brugere på Facebook, mens Zynga ligger nummer to med spillet Pet Rescue Saga.

Tidligere i oktober oplyste King over for nyhedsbureauet Reuters, at der dagligt er 100 millioner, der dagligt logger ind i spillet Candy Crush Saga.