Sonys topchef: Kontrol med mobiler afgørende

Gamle Sony Ericsson kæmper sig op mod toppen, men det var afgørende, at Sony fik kontrollen med selskabet, siger topchefen, der netop har solgt koncernens »hellige land«.

Kazuo Hirai overtog for et år siden ledelsen af den store Sony-koncern, hvor han til da var nummer to. Han er i gang med en omfattende oprydning. Foto: Alberto Estevez, EPA/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det var afgørende nødvendigt for japanske Sony at få fuld kontrol over mobilproducenten Sony Ericsson, for det er mobiltelefonerne, som skal løfte Sony op.

Det siger Sonys topchef Kazuo Hirai, som er i gang med en større oprydning i selskabet.

»Hvis vi ikke er 100 procent i smartphoneforretningen, er vi ikke en del af spillet,« siger Sony-topchefen til britiske BBC i forbindelse med verdens største mobilmesse, Mobile World Congress, som i denne uge blev afviklet i Barcelona i det nordøstlige Spanien.

Samarbejdet var et problem

Sony købte for lidt over et år siden svenske Ericsson ud af deres fælles Sony Ericsson og kører det nu videre i slankere udgave under navnet Sony Mobile.

»En af de største udfordringer tidligere var klart, at den mobile forretning byggede på et samarbejde,« siger Kazuo Hirai med henvisning til, at der var omfattende uenighed, også om valget af Android som indmad i mobiltelefonerne, sådan som Sony nu satser på i den store mængde.

Sony har kæmpet sig op og ligger nu som verdens nummer fire på det vigtige smartphonemarked, hvor pengene ligger. I oktober-december 2012 solgte Sony 9,8 millioner telefoner - 55,6 procent flere end året før - og sad dermed på 4,5 procent af verdens smartphonemarked, viser nye tal fra analysefirmaet IDC, der følger mobilmarkedet tæt.

Mobil + underholdning = succes

Da Sony købte Ericsson ud, var det netop for at kunne kombinere telefonerne fuldtud med hele Sonys underholdningsdivision, som både omfatter filmdistribution, Playstation og meget mere.

Også Ericsson selv var glad for handelen. Ud over at få en milliard euro i kassen sikrede Ericsson sig nemlig en aftale med Sony om at levere mobilteknologi til hele den japanske koncern.

Kazuo Hirai sagde på verdens største forbrugerelektronikmesse, Consumer Electronics Show, i Las Vegas, USA, i januar, at Sony går efter at blive nummer tre i mobilverdenen.

»Det hellige land« solgt

Som en del af oprydningen i jagten på igen at få sorte tal i regnskabsbogen har Sony netop solgt en af sine højtprofilerede ejendomme, den 25 etager høje kontorbygning nær hovedkontoret i Tokyo, for 111 milliarder yen - 68,3 milliarder kroner. Den solgte bygning gik under navnet »det hellige land«. Den er fra 2011 og huser 5.000 ansatte i TV- og lyddelen af Sony.

Sony forbliver lejer i bygningen i de næste fem år.

Også det amerikanske hovedkontor er for nylig blevet solgt. Det indbragte 70 milliarder yen (4,3 milliarder kroner).

Sony kæmper især med den høje valutakurs på den japanske yen, som gør japanske varer dyre i udlandet.