Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Sony gør klar til en storoffensiv og vil lægge besparelser og organisationsændringer bag sig for i stedet at rykke aktivt ud.
Det siger topchef Kazuo Hirai til den amerikanske finansavis Wall Street Journal. Han har brugt det meste af sine første 18 måneder på topposten i »defensiven« med tilpasninger og tilskæringer af den japanske elektronikgigant. Nu skal der i stedet satses offensivt gennem en bølge af nye produkter, som »hæver barren«.
»Det drejer sig om at have en offensiv strategi og en defensiv strategi. Nu når den offensive strategi ud på markedet,« siger den 52-årige Kazuo Hirai til Wall Street Journal.
Igen overskud på TV og telefoner
Han overtog ledelsen af hele Sony-koncernen, hvor han hidtil var nummer to, 1. april 2012 efter den walisiskfødte Howard Stringer, som var den første ikke-japaner på topposten i koncernen. Siden har Sony været på en skrap kur, men i 2. kvartal i år lykkedes det for første gang i tre år at sikre et overskud i Sonys TV-forretning, ligesom også Sonys mobilforretning er vendt til et plus takket være et stærkt smartphonesalg. Sony købte i 2011 sin svenske partner, Ericsson, ud af deres fælles mobilselskab, Sony Ericsson, der i dag hedder Sony Mobile, for at kunne lade mobiltelefonerne indgå i det samlede Sony-underholdningsudbud, der også tæller spillekonsollen Playstation, som kommer i en ny udgave, Playstation 4, om et par måneder.
Sony satser bredt på at kunne levere nye produkter og har f.eks. for nylig lanceret en løs kameralinse, der kan sættes uden på mobiltelefoner og dermed give dem en ordentlig zoom. Samtidig vil Sony gøre sig gældende på det nye TV-marked med ultra-HD-fjernsyn i en opløsning, der er fire gange højere end dagens fuld HD-fjernsyn.