Smartphonesalget fortsætter derudad

Næsten 50 millioner flere telefoner solgt på tre måneder. De to store - Samsung og Apple - presses nu af kinesiske konkurrenter.

Begejstringen for nye telefoner fortsætter, og produktionen øges stadig. Men de store klemmes af nye spillere. Foto: Iris/Scanpix Fold sammen
Læs mere

Der er ingen tegn på, at smartphonemarkedet agter at tage en slapper. Tværtimod fortsætter salget af de avancerede mobiltelefoner med at stige, og nu begynder to af de kinesiske giganter at tage markedsandele fra den ubestridte frontløber, nemlig sydkoreanske Samsung.

I april-juni blev der på verdensplan solgt 295,3 millioner smartphonetelefoner. Det er 23,1 procent flere end de 240 millioner, som for et år siden blev langet over butiksdiskene, viser en ny opgørelse fra analysehuset IDC, der følger teknologimarkederne tæt.

Både Samsung og Apple presses

Hver fjerde smartphonetelefon, der sælges, kommer fra Samsung, som for to år siden overtog posten som verdens største mobilproducent efter Nokia og efter at have slået Apple af pinden som den største smartphoneproducent i verden. Men Samsung mister markedsandele. Hvor den i dag er 25,2 procent på smartphonemarkedet, var den for et år siden på 32,3 procent. Og det er ikke kun, fordi markedet er udvidet, at Samsung mister terræn. Selv styksalget er faldet fra 77,3 millioner i april-juni 2013 til nu 74,3 millioner styk.

Også ærkerivalen Apple går tilbage, nemlig fra 13,0 til 11,9 procent. Apple har dog solgt fire millioner flere telefoner i forhold til sidste år men går så omvendt - som det nylige regnskab viser - tilbage med sit salg af iPad-tavle-PCer.

Kineserne kommer

Det er de kinesiske smartphoneproducenter Huawei og Lenovo, henholdsvis nummer tre og fire på toplisten, der giver Samsung og Apple hård konkurrente. Huawei, som i marts overtog opgaven at stå for danske TDCs mobilnet, har næsten fordoblet sin markedsandel på smartphonemarkedet på et år, nemlig fra 4,3 til 6,9 procent og solgte i april-juni i år 20,3 millioner telefoner mod 10,4 millioner for et år siden.

Lenovo, som også er verdens største PC-producent, er gået frem fra 4,7 til 5,4 procent af verdensmarkedet efter at have øget sit salg fra 11,4 millioner telefoner for et år siden til nu 15,8 millioner.

Sydkoreanske LG er nummer fem. LG, der også er kendt for sine fjernsyn, er målt på markedsandel gået tilbage fra 5,0 til 4,9 procent af verdensmarkedet for smartphonetelefoner. Men selve styksalget er vokset fra 12,1 til 14,5 millioner.

Andelen af øvrige mobilproducenter er også steget - fra 40,6 til 45,8 procent.

Tavle-PC-salget tager af

Det er navnlig det store, kinesiske mobilmarked, som sikrer fortsat vækst i smartphonesalget. En række andre, især vestlige, markeder nærmer sit mætningspunktet, hvor folk ikke som tidligere står i kø for at eje den nyeste model af et bestemt telefonmærke.

IDCs nylige opgørelse over tavle-PC-salget viser, at der ikke længere er astronomiske vækstrater. Tværtimod kravler salget nu kun meget langsomt opad, og også her oplever giganterne - igen Apple og Samsung, nu blot i omvendt rækkefølge -, at de mister markedsandele og salg.

Apple er fortsat størst i verden men nu kun med en markedsandel på 26,9 procent mod 33,0 procent for et år siden. Samsung er gået beskedent tilbage fra 18,8 til nu 17,2 procent.

Sammenlagt blev der i april-juni 2014 fabrikeret 49,3 millioner tavle-PCer mod 44,4 millioner for et år siden.