Smartphone-ejere bruger otte apps om dagen

En ny analyse viser, at ejerne af smartphones og tavlecomputere snart bruger tre timer om dagen på at rode med deres trykfølsomme dimser.

Sådan her går den gennemsnitlige amerikanske smartphoneejer rundt i to timer og 38 minutter hver dag. Fold sammen
Læs mere
Foto: NICOLAS ASFOURI
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

To timer og 38 minutter hver dag. Så meget bruger en amerikansk smartphone- eller tavlecomputer-ejer i gennemsnit på at pille med deres mobile dimser - og tallet er i vækst. Den suverænt største app er dog fortsat Facebook, der tegner sig for næsten en femtedel af den tid, man bruger på sin mobile enhed.

Tallene stammer fra app-konsulenthuset Flurry, der har specialiseret sig i at analysere, hvordan folk bruger deres smartphones, og hvad der hitter og flopper i den hastigt voksende smartphone-verden.

Eftersom at Flurry er specialiseret i at rådgive om apps, kan det måske ikke overraske at selskabet konkluderer at apps er hot, mens nettet oplevet via en mobilbrowser er mere sekundært. Alligevel rummer analysen et par sjove fakta.

Otte apps om dagen

Blandt andet er antallet af apps, der gennemsnitlige amerikanske smartphone- og tavlecomputerejer bruger, forbløffende lille, og vokser forbløffende langsomt. I fjerde kvartal af 2012 åbnede en brugerne i gennemsnit 7,9 apps hver dag - en stigning fra 7,2 i samme kvartal, 2010.

Flurry understreger dog, at det lille tal faktisk er stort, når samtidig tager in mente, at der er undersøgt over 2,2 mio. smarte enheder - og at antallet af apps i brug varierer ganske voldsomt.

Især to kategorier dominerer dog vildt: Tidsforbruget fordeler sig med 18 procent til Facebookappen, 32 procent til spil, og otte procent i kategorien underholdning, som Flurry ikke udspecificerer. Ganske overraskende bruger amerikanerne meget lidt til at på læse nyheder på deres smarte enheder, og kun to procent af tiden går med nyhedsapps.

Flurry vurderer, at 80 procent af tiden, folk bruger en smartphone, går med apps, mens 20 procent med andre ting. Browserandelene fordeler sig med 12 procent til Apples safari, 4 procent med Android-browseren og to procent til norske Opera Mini. Sidstnævnte skal brugerne dog aktivt hente selv.

Selskabet vurderer dog ikke, at nettet er en død sild på smarte dimser, blot fordi apps dominerer. Tværtimod vil nettet ændre sig, så websider i fremtiden ofører sig mere som apps.