»Smarte« enheder til håndleddet sælger mindre end ventet

Ifølge analysefirmaet Canalys er der i første kvartal 2014 samlet blevet solgt færre »smarte« armbånd og ure end tidligere ventet af firmaet. På markedet for de intelligente armbånd er Fitbit det mest populære, lyder det i analysen.

Ifølge en analyse fra Canalys, der opgør markedet for intelligente enheder til at bære på armen, er det i produktkategorien basics, som rummer intelligente armbånd, armbåndet Fitbit der fører som mest solgt. Fold sammen
Læs mere
Foto: JUSTIN SULLIVAN

De intelligente - eller »smarte« armbånd, ure, briller og lignende produkter, som har indbygget forbindelse til internettet og typisk rummer funktioner, der kan måle og opsamle alle mulige data for brugeren af dem eller hjælpe dem med informationer på forskellige måder, har generelt været i fokus det seneste par år.

Ifølge en analyse fra analysevirksomheden Canalys, offentliggjort i den forløbne uge, blev der på verdensplan solgt omkring 2,7 millioner af de smarte enheder til at bære på armen i form af intelligente armbånd og ure i første kvartal i år. Det fremgår af prognosen for markedet fra Canalys, der er baseret på forsendelser til forhandlere og altså ikke det endelig salg til forbrugeren.

Samlet set blev der ifølge Canalys dog solgt en million færre enheder i det samlede salg af intelligente enheder til at bære på armen end ventet.

»Nogle iagttagere i branchen overvejer, om markedet har udviklet sig til en fiasko, men Canalys vurderer, at det nuværende billede afspejler den hurtigt skiftende karakter af disse bærbare enheder,« lyder det fra Canalys-analytiker Joe Kempton i analysen for første kvartal 2014.

Han henviser til, at flere og mere avancerede sensorteknologier udviklet specifikt til intelligente enheder til at bære er undervejs, ligesom en række nye enheder udviklet til at anvende Googles styresystem Android Wear også er på vej i denne sommer, mens nye leverandører som ventes at gøre deres indtog på markedet.

I analysen opgøres armbåndene i to kategorier, hvor den ene betegnes som »basic«, mens den anden kategori betegnes som »smart« - opdeler dem dermed efter graden af intelligente funktioner.

I første kategori er armbåndet Fitbit fortsat markedsleder, selvom netop Fitbit har er blevet mødt af kritik fra brugerne og af et søgsmål i USA på grund af, at brugere af et af selskabets armbånd Fitbit Force har oplevet at få udslæt af at bære armbåndet - og armbåndet derfor er blevet kaldt tilbage fra markedet.

I samme kategori findes konkurrenten Jawbone, som ifølge Canalys har oplevet vækst som et resultatet af international distribution af armbåndet. Til gengæld er Nikes armbånd Fuelbands andel af markedet faldet til ti procent.

Der har da også været historier om, at selskabet har afskediget en del af de medarbejdere, som arbejder på Fuelband-accessories, for at »tilpasse ressourcerne med de forretningsmæssige prioriteter«. Og det blev tidligere i år modtaget som en signal om at, at sportsudstyrsgiganten skruer ned for indsatsen på området for teknologier til at tage på, lød det i Los Angeles Times, som i den forbindelse vurderede, at de bærbare fitness enheder for tiden befinder sig i en »survival-of-the-fittest«-fase.

Canalys henviser i sin meddelelse om markedsprognosen da også til, at Nikes fokus er på at udvide anvendelsen af selskabets fitness software og Nike netværket med flere end 30 millioner brugere - og det forventes, at netop den software vil blive en del af et formentlig kommende intelligent armbånd fra teknologigiganten Apple.

Canalys forventer, at Apple vil lancere sit bud på et smart armbånd til efteråret.

Generelt ændres markedsandelene løbende på markedet for intelligente enheder til at bære på armen, i takt med at nye produkter lanceres. Og det vil ifølge Canalys fortsætte gennem 2014. Eksempelvis har virksomheden Pebble Technology lanceret egen app butik og en variant af smart-uret i stål, hvor det hidtil har været produceret i en plasticlignende variant.

Pebbles smart-ur er da også blevet populært gennem første kvartal i år, og ifølge Canalys sidder Pebble på 35 procent af salget i den smarte kategori - og ligger dermed foran både Samsung og Sony.

En anden analyse fra analysefirmaet Strategy Analytics ligeledes fra den forløbne uge vurderer imidlertid ifølge det sydkoreanske nyhedsbureau Yonhap, at Samsung i første kvartal 2014 sad på 71 procent af markedet for smarte ure.

Ifølge Strategy Analytics blev der i første kvartal af året solgt 700.000 ure, hvor det for et år siden var på 475.000 styk. For hele 2014 ventes der solgt tre millioner smarte ure.

I analysen sidder japanske Sony og amerikanske Pebble hver især på 11,4 procent af verdensmarkedet efter at have leveret hver 80.000 ure. Mens Motorola og Qualcomm hver sendte 10.000 ure på markedet og fik dermed hver en markedsandel på 1,4 procent.