Smart-TV skal være smartere at bruge

Producenterne af smart-TV har sat fokus på at gøre de smarte funktioner lettere at gå til for brugerne af fladskærmsfjernsynene, der nu vil samle flere funktioner og indhold fra flere digitale tjenester på skærmen.

Blandt nyskabelserne inden for smart-TV på messen Consumer Electronics Show 2014 i Las Vegas er Panasonics' tjeneste Life Screen. Den giver blandt andet mulighed for, at op til seks forskellige brugere af fjernsynet kan have deres egen profil og samle fjernsynsudsendelser fra lige netop de fjernsynskanaler, de hver især har lyst til. Fold sammen
Læs mere
Foto: STEVE MARCUS
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

LAS VEGAS, USA: Når fodboldkampen skruer op for tempoet på smart-TVet på væggen i stuen, fordi stjerneangriberen fremtryller lækkerier foran målet. Når spilleren lige skal have en kommentar med på vejen, eller det minder om et af de perfekte mål, han lavede for tre år siden. Så er det efterhånden blevet helt naturligt at gribe mobilen for lige at tjekke. For videoklip af det tre år gamle mål, historier om hans baggrund i andre klubber, eller måske dele sin holdning om hans præstationer med de digitale venner og forbindelser på sociale netværk.

Hele den proces vil i stigende grad flytte ind på TV-skærmen, så overblikket kan samles her, og man kan følge med i, hvad andre brugere af sociale medier har at sige om fodboldspilleren, mens kampen løber over skærmen.

Det er en af de tendenser, der breder sig inden for de såkaldte smart-TV - eller smarte fladskærmsfjernsyn, der har adgang til internettet og kan kommunikere med andre enheder i hjemmet og eksempelvis understøtter adgang til deling af indhold og kommentarer på sociale netværk eller afspilning af videoklip fra videodelingstjenester på internettet.

På verdens største messe for forbrugerelektronik Consumer Eletronic Show - CES i Las Vegas, USA, har flere elektronikproducenter denne uge fremvist smart-TV med tjenester, der understøtter sociale elementer kendt fra sociale netværk og internettet generelt.

Samtidig er der generelt fokus på at gøre det lettere at anvende de smarte funktioner, så de ikke bare er smarte for at være smarte, men også lettere for brugerne at tage til sig.

Flere skærmbilleder på samme tid

Fra sydkoreanske Samsung blev der fremvist fladskærms-TV med tjenesten Multi-link Screen, der gør det muligt at trække indhold ind på skærmen fra flere andre digitale tjenester og give brugeren mulighed for blandt andet at søge efter indhold, flere informationer om det, de ser, eller kommentere indholdet på sociale netværk.

Multi-link Screen kan opdele skærmen i to eller fire dele, afhængig af hvilken model, der er tale om, hvor de ekstra funktioner fordeles. Eksempelvis hvis brugeren søger efter klip fra andre fodboldkampe på YouTube, så vil de kunne ses i den separate del af skærmen, ligesom tjenesten kan foreslå brugeren andre klip, som kunne være relevante at se, eller eksempelvis vise de meste relevante kommentarer på det sociale netværk Twitter vedrørerende den TV-udsendelse, brugeren ser.

Generelt har producenter af smart-TV på dette års CES-messe haft fokus på at vise, at de smarte fladskærmsfjernsyn ikke bare er smarte teknologiske, men at de også er lettere at gå til for brugerne af dem. Flere af producenterne har på mandagens pressemøder forklaret, at det hidtil har været vanskeligt for mange brugere at navigere i de smarte funktioner, og derfor er der blevet skruet op for at gøre det lettere, ligesom der har været fokus på at samle mere indhold på skærmene.

Bedre navigering

På CES-messen har sydkoreanske LG præsenteret det nye styresystem til selskabets smart-TV, WebOS, som LG har opkøbt fra HP tidligere i år. Det blev netop præsenteret som en lettere måde til at anvende smart-TV.

Det er udviklet til, at startmenuen ruller på tværs i bunden af skærmen, så brugeren kan bladre gennem indholdet - og vælge mellem eksempelvis at tilgå både film og TV via nettet eksempelvis fra streamingtjenester eller bruge det sociale netværk Twitter, ligesom det kan tilgå indhold liggende på andre computere eller netværksdiske i hjemmet.

Det er designet, så man samtidig kan se en udsendelse, spille spil eller gå på nettet, mens man søger efter andet indhold. Ligesom der er indbygget en menu, som kan foreslå andet indhold, der kunne være relevant for brugeren at se.

Fra japanske Panasonic var et af budene på CES-messen tjenesten Life Screen, der er indbygget i de nye smart-TV, der lanceres i løbet af 2014.

Tjenesten handler i høj grad om at samle mere indhold på sit smart-TV fra flere digitale tjenester. Derudover har tjenesten fokus på at gøre den enkeltes brugerprofil mere personlig. Den kan eksempelvis håndtere op til seks forskellige profiler, det kunne være familien og et par venner, der ofte kommer forbi. De har hver deres indholdsstrøm, også kaldet MyStream, hvor der kan samles det mest relevante indhold fra forskellige kanaler, ligesom den enkelte kan få forslag til andet indhold.

Derudover rummer tjenesten andre muligheder som at foretage stemme-baserede søgninger, åbne det indhold, den enkelte har liggende i online, eksempelvis hos en bekendt, der har et TV magen til, og vise det der, samt muligheden for at lægge videobeskeder fra mobilen til dem, der sidder hjemme foran skærmen.

Smart skal være simpelt

På smart-TV-området har producenterne generelt kæmpet med at gøre smart-TV-delen af fladskærmene brugbare nok, og det har ofte væres svært at finde rund i menuerne, ligesom udbuddet af internettjenester tilpasset fjernsynet har også været af svært svingende kvalitet.

Netop at få håndteret den udfordring var også en af de tendenser, som direktøren for den danske brancheforening Branchen Forbrugerelektronik (BFE), Laila Kelp Rasmussen, hæftede sig ved, da brancheforeningen, som samler alle de store elektronikproducenter og TV-aktører i Danmark, tirsdag offentliggjorde sin opgørelse af TV-salget i Danmark og præsenterede en række bud på tendenser for 2014.

Salget af fladskærms-TV er de seneste år faldet, og en af de tendenser, der ifølge Laila Kelp Rasmussen vil kunne være medvirkende til det, er at danskerne i højere grad begynder at tage smart-TV til sig:

»En af de ting, vi forventer vil tage til, er, at danskerne vil begynde at tage smart-TV endnu mere til sig. Vi har hørt flere gange, at det ikke er nok, at det er et smart-TV, det skal også være simpelt. Det er en hurdle, vi skal over, og på det område ser vi også her på CES, at en af de store tendenser ikke bare er smart, men »smart and simple«.«

Ifølge BFEs opgørelser blev der i 2013 solgt 500.000 nye fladskærmsfjernsyn. Heraf var omkring de 80 procent smart-TV. Tallene for 2013 er ikke endelig tal, men et estimat baseret på salgstal fra de første 11 måneder og et skøn for resten af året, der endnu ikke er opgjort.

Berlingske dækker Consumer Electronics Show (CES) på www.business.dk/digital, www.b.dk/tech og i den trykte avis. Berlingske er inviteret af Branchen Forbrugerelektronik (BFE).