Små tavler vil friste bredt i år

Når elektronikparken skal skiftes ud, er det fortsat tavlecomputere, der bliver investeret i i år. Samtidig frister de helt små tavlemodeller og bærbare, hvor tastaturer kan kobles af og på.

Tilbage i 2012 kom Google med sin Nexus på syv tommer. Ifølge en prognose fra Gartner vil der fortsat blive solgt flere tavlecomputere i flere størrelser. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathew Sumner

Der er stadig appetit på at skifte elektronikparken ud blandt verdens forbrugere, der er mest sultne efter tavlecomputere. Smartphone-telefonerne skifter de også stadig ud med nye af slagsen, mens salget af PCer blot falder.

I 2014 vil der samlet blive solgt 2,5 milliarder elektroniske enheder som mobiltelefoner, stationære og bærbare PCer, tavlecomputere og helt små bærbare- eller tavlecomputere i størrelser ned til syv tommers skærme. Stigningen i det samlede salg svarer til syv procent i forhold til 2013.

Det vurderer IT-analysevirksomheden Gartner i sin seneste prognose for salget, hvor det vurderes, at det fortsat især er tavlecomputere - også kaldet tablets - der bliver solgt flere af. Salget af de klassiske tavlecomputere vil stige med knap 39 procent fra 195,4 millioner til 270,7 millioner. Samtidig vil salget af de mindre varianter med skærme i størrelse syv til ti tommer stige fra 21,1 millioner enheder i 2013 til 37,2 millioner i år.

Gartner betegner den kategori som »ultramobiles«, der blandt andet rummer små hybrid-PCer, hvor skærmen kan få påhæftet tastatur - og dermed fungere både som en tavlecomputer og en mini-bærbar computer. Det er den kategori af produkter, hvor salget målt på antal er lavest, men også her, der ventes den største procentvise stigning i salget med 76,3 procent. 

At det fortsat er tavlecomputerne, der breder sig, skyldes ifølge IT-analysehuset Gartner, at salget vokser i markeder uden for Nordamerika - samt at billigere, mindre og ellers ukendte modeller bliver mere synlige. 

I takt med at flere af produkterne blot bliver billigere, vil forbrugerne blot stille andre krav, lyder det i en meddelelse fra Gartner, der peger på, at nye brugere af tavlecomputere går efter mindre skærme og bedre bærbarhed, mens eksisterende brugere efterspørger flere tilslutningsmuligheder.

Ifølge Ranjit Atwal, researchdirektør hos Gartner, vil tendensen til at bygge den bærbare computer ud med en tavlecomputer begynde at sprede sig mere i år, i takt med at både forbrugere og virksomheder tilpasser deres brugsmønstre til de enheder.

Tidligere i år vurderede et andet analysefirma NPD DisplaySearch da også, at 65 procent af alle PCer i år vil være tavlecomputere - og at det især er de helt små skærme på syv tommer, der vinder frem. Det sker blandt andet på grund af faldende priser og stadig bedre kvalitet.

Ifølge NPD DisplaySearch vil to tredjedele af alle tavle-PCer i 2014 have skærme på under ni tommer, og syvtommerskærmene vil alene i 2017 udgøre 30 procent af det samlede PC-marked. 

Også i Danmark har forbrugerne for alvor taget tavlecomputerne til sig. I 2013 overgik salget af tavlecomputere med 660.000 de traditionelle bærbare PCer. Dermed findes der flere end to millioner tavlecomputere i danske hjem, viser den årlige undersøgelse fra Branchen Forbrugerelektronik, foretaget af TNS Gallup blandt 2.000 adspurgte.

Fra et andet IT-analysehus IDC lød det i en prognose for salget i den forløbne måned ligeledes, at salget af tavlecomputere forsat stiger, men at det imidlertid begynder at flade ud, da væksten er mindre end det foregående år. Det skyldes ifølge IDC blandt andet, at færre føler sig fristede til at opgradere de modeller, de allerede har købt, på samme måde, som de gjorde for nogle år siden.

I Gartners prognose for 2014 forventes det, at salget af traditionelle PCer samlet for bærbare og stationære vil falde fra 296,1 millioner i 2013 til 276,7 millioner i år. Samtidig vil salget af mobiltelefoner stige fra 1.807 millioner i 2013 til 1.895 millioner enheder i år.

Analyserne fra Gartner er baseret på prognoser for forsendelser fra producenter til forhandlerne - og altså ikke forventede tal fra salget direkte til forbrugerne.