Slut med Philips som TV-producent

Hollænderne trækker sig ud af fladskærmsmarkedet men sælger rettigheden til, at der fortsat står Philips på skærmene.

Navnet Philips vil stadig stå på fladskærmene, men Philips selv trækker sig nu ud af TV-markedet. Philips-fjernsynene slog for alvor igennem med den såkaldte ambilight-teknologi, hvor lys fra bagsiden af skærmen danner en ramme rundt om selve TVet og varierer i styrke og farve, afhængigt af hvad der vises på skærmen. Det giver en roligere TV-sening. Arkivfoto: Wolfgang Kumm, EPA/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: WOLFGANG KUMM

Den hollandske elektronikgigant Philips trækker sig som TV-producent.

Philips vil sælge hele sin afdeling for forbrugerelektronik og overdrager samtidig de 30 procent, som selskabet stadig ejer i TV-produktionen, til den taiwanske partner TP Vision, som dermed overtager hele TPV Technology, der i nogle år har produceret fladskærmsfjernsyn under Philips-navnet.

Philips afleverer sin ejerandel sammen med en engangsbetaling på 50 millioner euro. Philips har dog sikret sig fremover at få 2,2 procent af det årlige TV-salg, fordi TVP Technology får lov til fortsat at bruge Philips-navnet på de fjernsyn, der produceres. Philips regner med årligt at få 40 millioner euro ind på den konto.

Vil satse på sundhed og elpærer

Overtagelsespapirerne ventes at være på plads inden udgangen af marts, mens selve overtagelsen - også af produktionsfaciliteterne - vil ske i 2. halvår 2014.

TPV Technology blev dannet i 2011 i forsøget på at rette op på den hollandske gigants dårlige økonomi. Selskabet har fungeret siden april 2012.

Fremover vil Philips koncentrere sig om sine øvrige produktionsområder, heriblandt energibesparende elektroniske pærer og hospitalsscannere.