»Sexarbejdere stjal vores hjemmeside«

Dansk Sygeplejeråd mener, at en ny hjemmeside for prostituerede er en direkte kopi af Sygeplejerådets side.

Er Sexarbejdernes Interesseorganisation (SIO) i gang med en modkampagne mod Dansk Sygeplejeråd - eller er der tale om web-plagiering både hvad angår tekstindhold og design på SIOs hjemmeside? Fold sammen
Læs mere

De danske sygeplejersker og de danske prostitueredes respektive fagforeninger Dansk Sygeplejeråd og Sexarbejdernes Interesseorganisation (SIO) er havnet i en strid om web-plagiering.

Sygeplejerskerne mener, at de prostitueredes brancheforening har ladet sig inspirere så meget af hjemmesiden »Hvidzone.dk«, at man kan kalde det plagiering. Hvidzone indeholder en karrierevejledning til unge, der overvejer at blive sygeplejersker.

SIOs tilsvarende kampagne for at rekruttere nye folk til de prostitueredes fag ligger godt nok på domænet Sexarbejderkarriere.dk, men budskabet serveres under overskriften »Varm Zone«.

Bliv sundere og forebyg sygdomme

Der er også en del tekstsammenfald på siden. Hos de prostituerede kan man læse, at en karriere som prostitueret kan være med til at gøre folk sundere og hjælpe med at forebygge sygdomme. Hvis man i stedet kigger på sygeplejerådets erhvervsvejledning-hjemmeside, kan man læse, at en karriere som sygeplejerske betyder, at man kan lære børn og voksne at blive sundere og forebygge sygdomme.

Du kan bladre mellem de to hjemmesider her.

Plagiering eller modkampagne?

»Det er simpelthen ikke i orden at tage det bedste fra en hjemmeside og bruge på en anden,« siger Grete Christensen, der er formand i Dansk Sygeplejeråd til Metroxpress.

Sexarbejdernes Interesseorganisation (SIO) mener ikke, at der er tale om plagiering. De mener i stedet, at sygeplejerskerne brokker sig, fordi de er bange for at blive sat i forbindelse med det kontroversielle erhverv.

Ifølge MetroXpress har SIO en forhistorie i at læne sig op af andres design. For eksempel drillede interesseorganisationen for to år siden Servicestyrelsen med en modkampagne. Servicestyrelsen havde en kampagne liggende på Hvembetalerprisen.dk om konsekvenserne af købesex, hvilket fik SIO til at registrere domænet Hvembetalerprisen1.dk og fylde hjemmesiden med et lignende design - men med det modsatte budskab.