Sensationel forskning mistænkes for at være fup

En ny banebrydende metode til at danne stamceller møder nu tvivlende miner fra internationale stamcelleforskere. Men en af de førende forskere i stamceller i Danmark mener ikke man skal tvivle for meget på resultaterne.

Haruko Obokata. Fold sammen
Foto: JIJI PRESS

Med noget så simpelt som lidt fysisk pres eller et surt miljø kan man udvikle en særlig type stamceller, der kan vokse til snart sagt alle typer celler i et voksent individ.

Ja, det lyder jo næsten for godt til at være sandt. Det mener i al fald flere forskere, der har sået tvivl om japanske Haruko Obokatas banebrydende forskning, efter den blev offentliggjort for en lille måned siden i det højt ansete videnskabelige tidsskrift Nature.

Kritikken har ifølge Nature nu fået Obokatas arbejdsgiver, RIKEN Center for Developmental Biology i Kobe, til at starte en efterforskning af de to nu allerede berømte artikler i Nature. Det samme har Nature selv:

»Nature er blevet opmærksommme på sagen, og vi efterforsker,« siger en talsmand for Nature.

Læs om forskningsresultatet hos Videnskab.dk: Revolutionerende forskning skaber stamceller med et lille klem

Skeptikerne peger især på, at nogle af billederne i den videnskabelige artikel ligner hinanden til forveksling. Det har rejst mistanken om, at Obokata skulle have manipuleret med billederne.

Men stamcelleprofessor hos The Danish Stem Cell Center på Københavns Universitet, Joshua Brickman, maner til besindighed:

»Kritikken går på, at forskerne har brugt det samme billede to gange, og at to billeder er blevet klippet sammen. Men det kan lige så vel være sjusket videnskab,« siger Joshua Brickman, som mener, man skal være meget varsom med at anklage forskerne for fusk.

»Da resultaterne blev offentliggjort, var det den største sensation inden for moderne stamcelleforskning. Så det er fornuftigt, at nogle er skeptiske og at resultaterne bliver efterprøvet,« siger han til Videnskab.dk.