Samsung spurter efter Apples iPad

Flere og flere køber tavle-PCer, men nu kommer kun hver tredje fra Apple.

Samsungs brede satsning på tavle-PCer i alle størrelser bærer frugt. På et år er Samsungs salg næsten fordoblet og har trængt Apple mere i baggrunden, selv om Apple fortsat er det førende mærke, dog nu kun med en markedsandel på 33 procent. Foto: Kim Hong-Ji, Reuters/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: KIM HONG-JI

Apples markedsandel på tavle-PCer fortsætter med at falde, og det er navnlig ærkerivalen Samsung, der arbejder sig hastigt op mod at give amerikanerne baghjul.

Hvor Apple tidligere var altdominerende på tavle-PC-markedet, er det nu kun hver tredje tavle-PC, der står »iPad« på, viser nye tal fra det amerikanske analysefirma Strategy Analytics, som har gjort markedet op i julekvartalet.

Samsung næsten fordoblet

Af de sammenlagt 76,8 millioner tavle-PCer, som i oktober-december blev solgt på verdensplan, stod Apple bag de 26,0 millioner. Det giver en markedsandel på 33,9 procent mod 35,7 procent for et år siden, selv om der her til jul blev solgt 3,1 millioner flere iPads end året før, fordi Apple leverede nye iPad-modeller.

Den store højdespringer er imidlertid sydkoreanske Samsung, som siden begyndelsen af 2012 har været verdens største mobilproducent og desuden målrettet har gået efter at få ordentligt fodfæste på tavle-PC-markedet. Samsung står nu for 17,7 procent af de producerede tavle-PCer mod 11,7 procent for et år siden, og salget er næsten fordoblet fra 7,5 millioner i fjerde kvartal 2012 til 13,6 millioner et år senere. Det svarer til en fremgang på 81 procent.

Internetgiganten Amazon har indtaget tredjepladsen med en markedsandel på 6,0 procent. Det er Amazons mange Kindle-udgaver, som har vundet stor popularitet. Kindle var oprindelig kun en e-bogslæser men findes nu i en række tavle-PC-udgaver under navnet Kindle Fire. De er særligt tilpasset til at arbejde tæt sammen med Amazons store netbutik.

Nummer fire er Asus med en andel på 4,7 procent, mens kinesiske Lenovo med 3,9 procent af verdensmarkedet er nummer fem.

Billige modeller og mindre skærme trækker

De mange billigere men teknisk avancerede tavle-PCer med Googles styresystem Android har indtaget tavle-PC-markedet, og samtidig er især de mindre skærmstørrelse på syv eller otte tommer blevet meget populære, hvor det tidligere var 10-tommermodellerne, som trak mest. De mindre størrelser er nemlig lettere at tage med sig, og de går lige i jakke- eller bukselommen, så man faktisk har dem med sig rundt.

Tavle-PCerne er samtidig den væsentligste årsag til, at salget af almindelige stationære og bærbare computere falder drastisk. I hele 2013 blev der leveret 227 millioner tavle-PCer til butikshylderne. Det er 33 procent flere end i 2012.

På mobilområdet dominerer Android aldeles. 78,9 procent af alle de 990 millioner smartphonetelefoner, der blev solgt i 2013, blev leveret med Android, hvorimod Apples iPhone gik tilbage fra 19,4 procent i 2012 til 15,5 procent i 2013, viser Strategy Analytics' tal. På tredjepladsen ligger Microsofts styresystem, Windows Phone, med 3,6 procent - en fremgang fra 2,7 procent i 2012. Microsoft har netop købt den største Windows Phone-producent, nemlig finske Nokia, og overtager mobilproduktionen inden for de næste halvanden måned.

Smartphonesalget steg med 41 procent i 2013.