Samsung skrotter plastik på dyre telefoner

Ny designstil indledes med Galaxy Alpha-telefonen til 5.000 kroner, som kommer til Danmark 12. september.

Galaxy Alpha-serien er telefoner med metalramme og ikke som hidtil plastik. Foto: Samsung Fold sammen
Læs mere

Mobilgiganten Samsung tager længere tids kritik af de billigt udseende plastikbagsider på sine dyre mobilmodeller og sender en ny serie af smartphonetelefoner på markedet med delvis metalramme i stedet.

Den 4,7 tommer store og 115 gram tunge Galaxy Alpha-telefon, som altså er noget mindre end Samsungs topmodel Galaxy S5, skal være med til at hente tabte markedsandele tilbage til den sydkoreanske mobilproducent, der i over to år har været verdens største.

Til salg fra september

Galaxy Alpha, som fra 12. september sælges i danske butikker til 5.000 kroner, er udstyret med en Super AMOLED-skærm i en opløsning på 1.280 x 720 pixler. Indmaden omfatter en firkerneprocessor på 1,8 GHz og endnu en på 1,3 GHz, og nyeste udgave af Googles Android-styresystem i version 4.4.4 (kaldet Kitkat). Kameraet bagpå har en opløsning på 12 megapixler, det foran på 2,1 megapixler.

Galaxy Alpha har trådløs Bluetooth 4.0-radioforbindelse og håndterer alle tilgængelige, trådløse standarder (også den nye 802.11ac). Telefonen er udstyret med USB 2.0, har indbygget NFC, så den kan kobles sammen med f.eks. trådløse højttalere ved en let berøring eller udstyres med mobilbetaling, og så er der 2 gigabyte RAM-arbejdshukommelse og 32 GB lagerplads. Til gengæld kan man ikke sætte SD-kort i telefonen.

I position før iPhone 6-lancering

Lanceringen kommer mindre end tre uger, før Europas største forbrugerelektronikmesse, IFA, afholdes i Berlin, og hvor producenterne vil stå i kø for at overgå hinanden med det nyeste nye op til den vigtige julehandel. Her hentes som tommelfingerregel op mod en tredjedel af hele årets omsætning.

Samsung har de seneste kvartaler mærket en svag tilbagegang i sit mobilsalg, og Apples forventede lancering af en iPhone 6-telefon til efteråret vil yderligere sætte mobilgiganten under pres. Derfor udnytter Samsung tiden inden Apples lancering til at slå sine nye modeller fast i folks bevidsthed.