Samsung og Apple mister markedsandele

For første gang siden 2009 går mobilkongen Samsungs andel af verdensmarkedet tilbage - selv om der er solgt næsten 20 millioner flere telefoner.

Den nye topmodel, Galaxy S5, skal hjælpe Samsung fremad, men trods et stigende mobilsalg falder Samsungs - og konkurrenten Apples - globale marekdsandel. Arkivfoto: Jung Yeon-Je, AFP/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: JUNG YEON-JE

For første gang i fire år mister verdens største mobilproducent markedsandele.

Sydkoreanske Samsung, som siden begyndelsen af 2012 har regeret på tronen, gik i januar-marts tilbage, selv om selskabet faktisk solgte flere mobiltelefoner. Ifølge analysefirmaet Strategy Analytics solgte Samsung i 1. kvartal 89,0 millioner smartphonetelefoner med Galaxy-serien som den store trækkraft mod 69,4 millioner telefoner for et år siden. Men fordi mobilmarkedet er vokset kraftigt, faldt Samsungs globale markedsandel samtidig fra 32,4 procent sidste år til nu 31,2 procent.

Også Apple går tilbage

Det er første gang siden 4. kvartal 2009, at Samsung mister marked.

Amerikanske Apple, som er verdens næststørste mobilproducent, øgede i 1. kvartal sit salg af mobiltelefoner til 43,7 millioner fra 37,4 millioner for et år siden. Men også Apples markedsandel faldt, nemlig fra 17,5 procent til 15,3 procent.

Ifølge Neil Mawston, direktør for Strategy Analytics, mister Apple på ikke at kunne levere de billigere telefoner, som er meget efterspurgte i de dele af verden, som er ved at skifte de gammeldags telefoner til ren tale ud med smartphonetelefoner, som kan bringe dem på nettet.

Nede under halvdelen af det samlede marked

Sammenlagt er Samsung og Apple gået tilbage fra at sidde på 50 procent af verdens mobilmarkeder til 46,5 procent. Tidligere analyser har dog vist, at det fortsat er Samsung og Apple, der scorer stort set al indtjening på mobilmarkedet.

Tredjestørst er kinesiske Huawei, som holder fast på sine 4,7 procent af verdensmarkedet med et salg på 13,4 millioner telefoner mod 10 millioner sidste år, mens ligeledes kinesiske Lenovo som nummer fire har solgt 13,3 millioner telefoner mod 8,4 millioner for et år siden, hvilket alligevel betyder en faldende markedsandel fra 4,7 til 3,9 procent.