Salg af ny Playstation passerer to millioner

Efter japanske Sonys nye spilkonsol Playstation 4 blev frigivet i handlen, har salget nu rundet 2,1 millioner, oplyser selskabet.

Japanske Sony har siden frigivelsen af Playstation 4 i handlen solgt 2,1 millioner eksemplarer, oplyser selskabet. Fold sammen
Læs mere
Foto: IAN LANGSDON
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den nye spilkonsol Playstation 4 fra japanske Sony, der blev sendt på markedet 15. november i USA og Canada, og efterfølgende landede på det europæiske marked 29. november, har nu rundet et salg på 2,1 millioner. Det oplyser Sony selv i en udtalelse ifølge nyhedsbureauet Bloomberg.

Allerede efter 24 timer i handlen i USA og Canada, hvor den nye spilkonsol først blev sendt til hylderne i butikkerne, lød det fra Sony, at der var blevet solgt en million eksemplarer. Efter Playstation 4 også blev frigivet i handlen i Europa og Australien 29. november, hvor der per 1. december var solgt 700.000 styk, har det tal altså ifølge Sony selv nu rundet 2,1 millioner.

Playstation 4 er med prisen 399 dollar billigere end konkurrenten fra Microsoft Xbox One, der har en pris på 499 dollar og ligeledes blev solgt i en million eksemplarer, da den blev sendt i handlen natten til fredag 22. november.

Analytiker fra det Tokyo-baserede analysefirma Mito Securities Co., Keita Wakabayashi, vurderer da også over for nyhedsbureauet Bloomberg, at prisen kan have hjulpet til at sætte skub i salget af Playstation 4.

»En lavere pris en prisen for Microsofts Xbox One hjælper formentlig med at sætte skub i salget af PS4,« siger Keita Wakabayashi til Bloomberg. 

Analysefirmaet InfoScout har ifølge amerikanske Venturebeat dog vurderet, at der var bedst salg i Xbox One på den såkaldte »Black Friday« i USA, som er dagen efter Thanks Giving og den dag, der betegnes som startskuddet til julehandlen, hvor amerikanerne bliver bombarderet med særlige tilbud.

TV: Se Berlingskes anmeldelse af Playstation 4

Hos japanske Sony meddeler Andrew House, direktør for Sony Computer Entertainment, ifølge det amerikanske mediet VentureBeat i en udtalelse, at lanceringen af den nye model er den hidtil bedste.

»PS4 stod for den bedste lancering i Playstations historie på det nordamerikanske marked, og vi er fortsat med en meget vellykket start i Europa, Australien og Latinamerika,« meddeler Andrew House ifølge VentureBeat og tilføjer, at selskabet arbejder hårdt for at imødekomme efterspørgslen på verdensplan.

Sony har tidligere meldt ud, at selskabet forventer at nå op på fem millioner solgte Playstation 4-konsoller inden udgangen af marts 2014, mens forventninger ifølge det amerikanske erhvervsmedie Finansial Times er, at der ved udgangen af 2013 og dermed efter den vigtige julehandel vil være solgt tre millioner eksemplarer.

Mens PlayStation 4 fik Danmarkspremiere 29. november, er Xbox One ikke kommet i de danske butikker med premieren i USA og Europa 21. november. Den danske udgave af softwaren er nemlig ikke klar til julehandelen, og derfor bliver det først i 2014, at danskerne kan købe Xbox One herhjemme.

De er på juleindkøbslisten

Det amerikanske analysefirma Parks Associates har op til frigivelsen af de nye spilkonsoller i handlen gennemført en analyse blandt 2.500 amerikanske husholdninger og spurgt dem om forventningerne til indkøb af en spilkonsol i forbindelse med julehandlen.

Ifølge den analyse forventer 36 procent forventer, at vælge Sonys model, mens 27 svarer procent, at de planlægger at købe Microsofts spilkonsol, har Parks Associates tidligere oplyst.

Ifølge analysen planlægger 56 procent af de adspurgte at købe mindst en forbrugerelektronikenhed i forbindelse med julehandlen, og heraf er det 40 procent, som har planer om, at det skal være en spilkonsol.

»Tavlecomputeren er generelt den mest populære forbrugerelektronikenhed i denne julehandel, men de nye konsoller fra Sony og Microsoft vil - sammen med en ny, billigere model i form af Ouya (der koster 99 dollar, red.) - puste nyt liv i spilfeltet i år,« vurderede John Barrett, direktør for Parks Associates, analyseafdeling for forbrugerelektronik i en kommentar til analysen af amerikaneres forventede julekøb.