Sådan vinder du i Matador

Her er den bedste strategi for at vinde i Matador - uden snyd.

Hotellerne på Rådhuspladsen og Frederiksberggade er rent blær, og indtil videre er husene på Rødovrevej og Hvidovrevej langt fra at være en god investering. Fold sammen
Læs mere
Foto: Allan Lundgren/Scanpix

Selvfølgelig er der nogen derude på nettet, der har brugt tid på at beregne oddsene på hændelser i et spil Matador eller Monopoly.

Og det kan jo være rart at have i baghovedet her op til julen, hvis det skulle komme så vidt, at familien går i brætterne. For i julelege handler det som bekendt ikke om at være med, men om at vinde. Stort.

Start-strategi
I begyndelsen af spillet skal du koncentrere dig om at skaffe et monopol - dvs. eje alle grundene i en farve - på de første to kvadranter af spillet, som udgør den billige halvdel. Det gælder om for næsten enhver pris at fuldende en serie i lyseblå, lyserød, grøn eller grå. Også selvom det betyder, at du taber lidt penge på at bytte med dyrere grunde.

Så snart du har en fuld serie, skal du bygge tre huse på hver af grundene. Ikke flere, ikke færre! Tre huse er det optimale antal, som giver din investering bedst igen. Flere kan ikke betale sig og hoteller er helt hul i hovedet.

Når dine husrækker begynder at give penge på lommen, går du i gang med at skaffe et monopol på den dyre halvdel af brættet.

At købe eller ikke købe, det er sagen
Køb altid færgeselskaberne. Køb aldrig bryggerierne (i hvert fald ikke til fuld pris).

For alle andre typer ejendomme gælder, at du kun skal købe dem for at fuldende en serie/farve, eller for at forhindre en anden spiller i at få en serie. Det betyder, at du i starten af spillet måske bare skal købe så mange grunde som muligt, men pas på ikke at udhule din kontantbeholdning.

Enkeltgrunde er den dårlige investering, du kan lave, hvis du ikke kan bygge på dem. De er dog et nødvendigt onde for at kunne samle en serie eller for at bryde dine modstanderes truende monopoler.

Er fængsel en dom eller en ferie
Det kan være godt at være i fængsel, hvis en af dine modstandere har et monopol og har fået tre huse på hver grund. Indtil det sker, skal du hurtigst muligt ud på brættet igen for at opkøbe grunde og indkassere dine penge, når du passerer start. Så i startspillet skal du betale for at komme ud af fængslet, og ikke vente dine tre omgange på et dobbeltslag.

Eneste undtagelse er, hvis du mangler Bernstorffsvej eller Hellerupvej for at fuldende den grå serie. Så skal du blive i spjældet og satse på at slå en dobbelt. Det vil forøge din chance for at lande på disse felter med omkring 25 procent.

Den bedste udgangsposition før slutspillet
Du står godt til at vinde, hvis du ejer alle fire dampskibsselskaber (eller jernbaner eller færger eller hvilket spil, du nu spiller med).

Indtægterne fra trafikselskaberne er sikre og relativt høje. Andre ejendomme kan give bedre afkast, men indtægterne er mere usikre og kræver en større investering.

Hvis du kan få bare tre dampskibsselskaber, har du en fin pengemaskine, som kan finansiere dine grund-monopoler.

De tre næstbedste udgangspositioner før slutspillet
Du står rimeligt godt til at vinde spillet, hvis du har et monopol med tre huse på hver grund i enten grå, lyserød eller grøn.
Bedst er et bebygget monopol i grå (Hellerupvej, Bernstorfsvej og Strandvej).
Næstbedst er lyserød (Roskildevej, Valby Langgade og Allegade).
Tredjebedst (men stadig god) er den grønne serie (Frederiksberg Alle, Bülowsvej og Gl. Kongevej).

Den mindst ringe af de fem gode udgangspositioner før slutspillet
Indtil du får bygget fire huse på dem, er de billige lyseblå grunde den absolut værste investering i spillet. Men med et monopol og et hotel på både Rødovrevej og Hvidovrevej har du fået det femtebedste udgangspunkt for at vinde spillet

Positionen er ikke nær så god som de fire bedste, men den er billig i anskaffelse, og i et spil med mange deltagere er der større sandsynlighed for at du kan få byggetilladelsen, fordi det kun er tro grunde, du skal monopolisere.

Matadormatematik
Matador er ikke verdens nemmeste spil at regne sandsynligheder på. Dels er der chance-kortene, som kan sende spillerne rundt på brættet i mønstre uden for hvad de rene terningskast ville bestemme.

Dels er der den ulige prissætning på grunde, sammenholdt med den leje, man får ind og sandsynligheden for at modspillere lander på den. Og endelig stiger lejen ikke helt regulært med flere huse/hoteller, sammenholdt med den øgede investering.

Men hvis man regner alle sandsynlighederne sammen, viser der sig en række træk og strategier, som giver bedre chancer for at vinde spillet end andre. Reglerne herover er samlet fra flere kilder af Tim Darling, selverklæret top-banana på hjemmesiden Amnesta.net, hvor man kan se den diskuteret i detaljer.

Reglerne på Amnesta har udgangspunkt i det amerikanske Monopoly-spil i standard Altantic City-versionen, hvis navne og farver man kan orientere sig i på bl.a. på Wikipedia