Sådan er den nye iPad-avis

The Daily er umådeligt cool - og det er umådeligt usandsynligt, at vi nogensinde vil se noget tilsvarende i Danmark.

Rupert Murdochs iPad-avis, The Daily, er oppe at køre - og den er noget af en kraftanstrengelse. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den udkommer hver dag direkte gennem din internetforbindelse og direkte på din iPad-skærm. Og kun dér. Ingen andre steder.

Eller det vil sige: Faktisk har mediemogulen Rupert Murdochs iPad-avis, The Daily, haft en anelse begyndervanskeligheder, hvorved hele avisen slap ud på nettet, men på sigt er det tanken, at The Daily skal være iPad-only.

Men hvordan ser den så ud?

Jo. The Daily er bare en app som så mange andre. Den kan hentes i den amerikanske iTunes store og kan læses i 14 dage ganske gratis. Derefter koster den sølle 99 amerikanske cents om ugen, svarende til under seks kroner.

Når man åbner app’en, henter den selv den nyeste Daily, og ifølge Daily selv, opdaterer redaktionen løbende indholdet. Det skete dog ikke mens vi testede app'en, men det er da rart at vide, at man sidder med den nyeste version af historien.

Svagheden ved distributionsformen er dog, at The Daily er afhængig af en fungerende netforbindelse, så hvis man ikke har 3G må man enten huske at opdatere, når man er i nærheden af et trådløst net - eller sætte sin telefon op til at fungere som hotspot.

Selve avisen er - ganske som lovet - en temmelig multimedial oplevelse som får alt, hvad den kan trække af ‘del på facebook’, ‘Twit om artiklen’ og ‘skriv en kommentar’, som den slags nu engang sig hør og bør.

Hårdt sats

Murdoch har markeret, at han satser ultrahårdt på avisen The Daily, og han har plukket folk overalt i News. Corp til at føre sine visioner ud i livet. Redaktionen tæller over 100 mand, og flere mediekommentatorer har nævnt The Daily som et af journalistikkens mest spændende projekter lige nu.

Og spændende er det - for man får unægtelig en følelse af, at sidde med begyndelsen til noget stort og godt; noget, hvor teknologien måske kan bidrage til at gøre journalistik og folks udbytte af journalistik bedre. En ny måde at fortælle historier på - og så alligevel ikke. Men mere om det senere.

Læseoplevelsen i The Daily er faktisk forbløffende stringent og lineær - man bladrer som i en avis, der er sider som i en avis. Hovedparten af indholdet er skrift, og af og til støder man på multimedieindhold, hvilket er tydeligt markeret. Det særlige indhold popper frem når man vender sin iPad til landskabs-visning - og her man så bladre rundt i billedserierne. Når man vender sin iPad igen, popper den tilbage til den side, man kom fra.

The Daily er et dagblad - og har derfor også dagbladspræg. Der er således ikke rigtig nogen initiativer, som ikke kan laves fra dag til dig. Ingen spil - og ingen komplicerede animationer. Og da flash ikke virker på Apples produkter, er der heller ikke mere avancerede interaktive flash-baserede elementer.

Mest imponerende fremstår et 360 graders billede fra det stadion, hvor Super Bowl-finalen afholdes, og så selvfølgelig de indbyggede sudokuer, der er integreret med Apples gamecenter - eller de integrerede feeds fra Twitter, hvor læserne i real-tid diskuterer historien.

Og så er der selvfølgelig annoncerne, der faktisk er The Dailys mest avancerede og imponerende islæt og som vidner om, at reklamebranchen driver af iPad-kreativitet, der bare venter på at blive sluppet fri.

Men de interaktive elementer er talrige - alt for talrige til at gennemgå her - og det er det, der er The Dailys særkende og styrke. Alle virkemidler tages i anvendelse: tekst, lyd, grafik, video og brugerinvolvering i skøn forening for at fortælle historien.

Journalistisk set minder the Daily indtil videre mest om de amerikanske nyhedsmagasiner, som fx Newsweek, som denne anmelder køber hver gang, han kommer i nærheden af dem. Man kan ikke andet end at elske amerikanernes talent for formidling, således også i The Daily.

Er den besværet værd?

Konklusionen må være, at The Daily er en fed oplevelse og giver indtryk af et helt ekstremt dyrt produkt. Som journalist ved man, hvor meget multimedialitet kræver i arbejdsindsats, og mens meget af stoffet i en almindelig trykt avis kan produceres med et par telefonopkald, er The Daily-holdet nødt til at sende kamerafolk ud og klippe og redigere alt indhold hver eneste dag. Dermed er avisen både en TV-redaktion, en avis-redaktion, og sågar delvist også en online-redaktion, fordi indholdet i The Daily ikke betragtes som færdigredigeret, før næste version udkommer.

Den slags koster kassen at producere - og når Daily sælger sig selv for knap 40 dollars om året er det kun muligt fordi Murdoch accepterer at selskabet kører med underskud i opstartsperioden, og fordi markedet i USA er kæmpestort - og endelig fordi, The Daily er den eneste af sin art. Lidt endnu.

Denne anmelder har ikke fantasi til at forestille sig, at ambitioner i Dailys luftlag nogensinde vil kunne give overskud på et lille marked som det danske, og slet ikke, når udgivelsen har mere slagside mod nyhedsmagasin end mod egentlig avis.

Men selv om The Daily er et unikt og fantastisk fedt produkt, sidder man som læser alligevel tilbage med fornemmelsen, at man ikke har fået noget, man ikke kunne få andre steder på nettet - gratis og via en almindelig browser.

Problemet isolerer sig ikke til The Daily - men er generelt for mange af de medie-apps, der findes lige nu: en almindelig medieforbruger med et almindeligt nyhedsbehov er fortsat ganske fint dækket ind af nettets øvrige tilbud, uden at behøve hente særlige apps til det.

Apps er stadig overflødige

Denne anmelder har således på sin egen iPad hentet en bunke tilsvarende apps, men bruger stort set kun Safari til nyhederne, alt i mens The Time, Newsweek og af og til sågar Runners World hentes i særlige apps. Men her er der også tale om papir-magasiner, der er blevet iPad’et og som rummer magasin-indhold, der ikke fås andre steder på nettet.

Det gør Murdochs The Daily ikke umiddelbart.

Og så lider The Daily også en lille smule af, at skærmen på Apples iPad ikke tilbyder sublim skarphed som fx. på selskabets iPhone 4 - tværtimod vil man, når man interagerer med multimedieindholdet sætte en masse fedtfingre på skærmen, som bidrager til at mudre læseoplevelsen.

Trods malurten i bægeret må man dog sige, at The Daily er en fed læseoplevelse og et produkt i en fantastisk, journalistisk kvalitet. Murdochs risikovillighed med at satse så hårdt på Apples iPad er beundringsværdig, og alle medier må takke ham for at påtage sig rollen som isbryder i den fagre nye tavlecomputer-verden.

Mange internationale anmeldere har rost Daily for at revolutionere journalistikken ved at gøre den interaktiv i hidtil uset omfang. Det er jeg ikke enig i - vi kan og gør dagligt mange tilsvarende ting allerede, for eksempel på det nye b.dk, hvor billedserier, web-tv, afstemninger, dele-på-facebook-knapper, online-diskussioner, live-blogs og live-streamet TV er dagens ret hver eneste dag. Uden særlige apps.

Men hvor b.dk er et online-medie med blink, dyt og hurtige opdateringer, forsøger at The Daily at blive en mere rolig magasin-agtig læseoplevelse med online-kvaliteter. Og her lykkes The Daily nogenlunde, omend genren med garanti vil udvikles herfra.