Så mange millioner mister Facebook på nedbrud

Tirsdag morgen var Facebook nede i omkring en time. Den danske Facebook-specialist Mikael Lemberg, der selv har arbejdet for det sociale medie, kan ikke huske lignende tilfælde de sidste år.

Foto: DADO RUVIC. Facebook var nede i en time tirsdag morgen. Worldwide.
Læs mere
Fold sammen

»Det er sjældent, man ser Facebook være nede i en time på verdensplan. Sidste gang var i 2010, hvor de ved en fejl kom til at rulle et nyt design ud på siden. Da de opdagede det, gik de i panik og 'trak strømmen', indtil de fik rullet designet tilbage igen,« siger Mikael Lemberg fra it-firmaet Sitecore.

Ud fra Facebooks indtægter de sidste par år vurderer han, at Facebook rundt regnet har mistet 10 millioner kroner i tabt indtjening på morgenens nedbrud. Det sker, fordi siden ikke får sidevisninger under nedbruddet og dermed ingen annoncekroner.

Mikael Lemberg sammenligner nedbruddet med, hvis strømmen gik i hele Danmark i en hel time.

»Vil det føles som 'enden'? Ja, vil det sandsynligvis, fordi vi gør rigtig mange ting i løbet af vores hverdag, som er afhængig af strøm. På samme måde kan man sige, at Facebook for rigtig mange mennesker er en essentiel del af deres mobilforbrug og deres kommunikation.

Billeddelingstjenesten Instagram og dating-appen Tinder er begge dybt afhængige af Facebook, og begge har derfor også været utilgængelige i nedbrudsperioden.

Omkring klokken 8.10 var alle tre tjenester igen tilgængelige. Hackergruppen Lizard Squad har sidenhen taget ansvaret for angrebet.