Så mange millioner er med på Insta-dillen

Billede- og videodelingstjenesten Instagram, der er ejet af Facebook, har nu rundet 150 millioner brugere. Tjenesten barsler med at integrere annoncer næste år.

Foto: MARIO ANZUONI
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der bliver for alvor knipset med mobilkameraerne og delt billeder i et væld af apps indrettet netop til at dele billeder og videoer med andre internetbrugere.

For nylig meddelte Vine, at antallet af brugere havde rundet 40 millioner. Og nu viser brugerstatistikkerne fra konkurrenten Instagram, at der nu er 150 millioner brugere af app'en, der gør det muligt at dele billeder og videoer med andre. Heraf er flere end 60 procent bosiddende uden for USA.

I juni måned var Instagram, der er ejet af Facebook, i hovedfokus på en presseevent, som det sociale netværk havde inviteret til under vanlig mystik. Dengang introducerede Instagram en udvidelse fra billeddeling til også at kunne dele mindre videosekvenser. I den forbindelse oplyste medstifter Kevin Systrom, at tjenesten havde rundet 130 millioner brugere.

I takt med at det tal nu er vokset til 150 millioner, begynder det også at lyde fra Instagram, at tjenesten skal til at tjene penge på de mange brugere.

Annoncer på vej til Instagram

Nu meddeler Instagrams operationelle direktør Emily White i hvert fald, at tjenesten arbejder på at integrere annoncer i tjenesten og forventer at være klar til at sælge dem inden for det næste år.

Udfordringen i den øvelse ligger lige nu i at gøre det uden at ødelægge Instagrams »cool-faktor«, oplyser Emily White til The Wall Street Journal.

»Vi skal tjene penge på langt sigt, men vi er ikke under et kortsigtet pres,« siger Emily White, der skiftede til Instagram fra Facebook i foråret.

Efter flere år uden annoncer ligger der en naturlig risiko for at skræmme brugere væk.

»Teoretisk, kunne der tjenes hundredvis af millioner af dollar i dag, men det ville kræve en stor salgsstyrke, og de ville risikere at »forurene« brugermiljøet,« siger analytiker Brian Wieser fra analysevirksomheden Pivotal Research Group til The Wall Street Journal.

Ifølge Instagram, der er ejet af det sociale netværk Facebook, bliver der i gennemsnit delt 55 millioner billeder hver dag, ligesom der hver dag er omkring to milliarder, som vælger at klikke »like« til indhold i tjenesten.

I alt er der ifølge Instagram blevet delt 16 milliarder billeder, oplyser tjenesten selv i de tilgængelige brugerstatistikker.

40 millioner videofans på Vine

Generelt er det den seneste tid blevet ekstremt populært at statusoopdatere sit liv i billeder og video.

Da videodelingstjenesten Vine, ejet af mikroblogtjenesten Twitter, for nylig oplyste, at der nu var 40 millioner brugere af tjenesten, var det en stigning fra 13 millioner i begyndelsen af juni.

Årsagen til stigningen blev blandt andet forklaret med, at til, at Vine ifølge Los Angeles Times har været dygtige til at tiltrække brugere, som deler sjove klip. Samtidig bliver tjenesten promoveret på hjemmesider som eksempelvis VineScope.com, der viser et udvalg af de sjoveste Vine-videoer.

Vrimler med foto og video

Trenden med at lade internet- og smartphonebrugere dele video og billeder har den seneste tid da også fået ekstra strøm fra flere tjenester.

Internetselskabet Yahoo har eksempelvis købt mobilapp'en Qwiki - angiveligt for mere end 230 millioner kroner. Den genererer små videoer til deling ud fra de billeder og videoer, brugerne har på telefonen. Derudover ejer Yahoo også mikroblogtjenesten Tumblr, der er populær som tjeneste til at dele af fra tekst, link, billeder og meget andet.

Samtidig er der flere andre tjenester, der har hentet stor opmærksomhed. Herunder tjenesten Snapchat, der er kendt som en billed- og videochattjeneste, hvor brugerne sender beskeder direkte til hinanden, hvorefter de slettes automatisk, kort efter de er blevet åbnet af modtageren.