Så kom Microsoft med Office til iPad

Softwaregiganten går nu ind på alle platforme og satser på telefoner og tavle-PCer. Office Mobile til iPhone- og Android-telefoner bliver gratis.

Sådan ser Word ud på en iPad. Man kan hente den gratis men så kun bruge den til at åbne og læse Word-dokumenter. Ellers kræver det abonnement. Fold sammen
Læs mere

Microsofts nye topchef præsenterede torsdag aften kontorpakken Office til iPad med tekstbehandlingsprogrammet Word, regnearket Excel og præsentationsprogrammet Powerpoint og lægger dermed stilen helt om. Nu går verdens største softwareproducent efter at levere sine programmer til alt det udstyr, som folk , og gør dermed mobile applikationer til topprioritet.

Lanceringen var ventet - rygter vil vide, at den var været undervejs i to år - og kom samtidig med, at Office Mobile til telefoner med Apples iOS og Googles Android som styresystem gøres gratis, så man både kan læse og redigere dokumenter. Office til iPad kan hentes som en gratis applikation men kræver abonnement til Microsofts nettjeneste Office 365, hvis man ikke blot vil kunne læse Word-, Excel- og Powerpoint-dokumenter men også kunne oprette nye eller redigere.

Satser på mobilt udstyr

Office 365 Home Premium til private brugere koster 799 kroner i abonnement om året. Apple tager som sædvanlig 30 procent af prisen på, hvad der sælges i App Store.

Det er kun små to måneder siden, at den 46-årige Satya Nadella overtog roret i Microsoft efter Steve Ballmer, som havde 13 år bag sig på topposten, og præsentationen gjorde det klart, at Microsoft nu agter at satse på de smartphonetelefoner og tavle-PCer, som i stigende omfang overtager den plads, som den traditionelle stationære eller bærbare PC hidtil har haft - og dermed den styrkeposition, som det tidligere har givet Microsoft. Bemærkelsesværdigt nok præsenterede Satya Nadella da heller ingen nye Windows-produkter, men om en uge holdes den store Build-udviklerkonference i San Francisco, hvortil Microsoft formodentlig har gemt nyhederne fra den verden.

Office til iPad, som kommer på 29 sprog (heriblandt dansk), er designet til først og fremmest at skulle betjenes på en trykfølsom skærm og dermed ikke med tastatur. Pakken er ikke en Windows-udgave, der er tilpasset iPad, men er tænkt direkte til Apple-udstyret, selv om den fortsat er udstyret med topbåndet med ikoner og funktioner, som det kendes fra Windows-verdenen. Om - og hvornår - der måtte komme en tilsvarende Office-applikation med »tryk-først« til Windows 8, blev ikke berørt. Heller ikke Microsofts egen tavle-PC, Surface, var på banen. I stedet blev der brugt tavlecomputere med Android og så Apples iPad til fremvisningerne.

Hilsen fra Apple-topchef

Satya Nadella slog dog fast, at »der er ingen ændringer i Windows-strategien«.

Office til iPad udnytter som Microsofts øvrige produkter netlagertjenesten OneDrive (indtil for nylig SkyDrive), og man kan arbejde flere sammen om samme dokument, ligesom man kan holde styr på ændringer foretaget i dokumenter.

Apple-topchef Tim Cook bød på det sociale netværk Twitter Microsoft velkommen:

»Velkommen til #iPad og @AppStore!« lød hilsenen fra Tim Cook, som fik svar tilbage fra Satya Nadella.

Milliardstort marked

Analytikerne anslår, at Microsoft kan sælge for mellem 840 millioner og 5,7 milliarder dollars om året med sin iPad-fødte Office-kontorpakke. Spørgsmålet er dog, hvor godt Microsoft vil klare sig i forhold til en lang række andre kontorpakker og tekstbehandlingsprogrammer, som mange har vænnet sig til at bruge, fordi Microsoft ikke tidligere var på banen.

Microsoft lancerede samtidig en større pakkeløsning, Enterprise Mobility Suite, som skal gøre det lettere for virksomheder at administrere og sikre deres vigtige data og tjenester på alt det udstyr, som de bruger.