Så er det farvel til Nokia

Microsofts første Lumia-telefon uden Nokia-navnet er den billigere Lumia 535.

Den nye Lumia 535-telefon ligner umiddelbart de fleste andre Lumia-telefoner men er den første uden Nokia-navnet på. Foto: Microsoft Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den første Lumia-telefon med Windows uden Nokia-navnet er klar fra Microsoft.

Lumia 535 kommer i to udgaver - den ene klar til to SIM-kort, f.eks. et arbejdsnummer og et privatnummer - og er sat til en pris på 110 euro før afgifter og eventuelle tilskud, altså i den billigere ende af smartphonemarkedet. Det er den første smartphonetelefon uden Nokia-navnet, siden Microsoft tidligere i år overtog den finske mobilgigants mobilproduktion for 40,5 milliarder kroner.

Windows bagud på points

Lumia 535 har en skærm på fem tommer og kommer med nyeste udgave af styresystemet, Windows Phone 8.1. Den har et vidvinkelkamera, som tager billeder i en opløsning på fem megapixler. Microsofts egne tjenester, internettelefoniprogrammet Skype og kontorpakken Office i netudgaven med Word, Excel, PowerPoint og notetagningsprogrammet OneNote følger med.

Hvornår Lumia 535 kan købes i Danmark og til hvilken pris, er endnu uvist.

Windows-telefonerne, som Microsoft nu selv er største leverandør af gennem det gamle Nokia, halter langt bagefter de to hovedkonkurrenter, Googles Android, som over 80 procent af alle nye smartphonetelefoner fra fabrikkerne leveres med, og Apples iOS, som udgør omkring 13 procent af alle nye smartphonetelefoner. Windows har blot en andel på 2,7 procent af det globale smartphonemarked mod 3,8 procent for et år siden.

Nokia-navnet består på Asha-telefonerne

Microsoft har lov til at bruge Nokia-navnet i ti år efter overtagelsen men har valgt at tage chancen og droppe det på de dyrere Lumia-telefoner, mens det stadig vil blive brugt på de billigere Asha-telefoner, hvis målgruppe er udviklingslandene, hvor mange gerne vil tage springet til en smartphonetelefon men ikke har pengene til at købe de dyrere modeller.