S: Se det positive i den digitale køreplan

Alle er glad for satsningen på at bruge teknologien til at skabe større velfærd, men der er bred kritik af, at regeringen burde have sat mere konkrete - og hurtigere opnåelige - mål. Socialdemokraterne opfordrer til i stedet at være glad for, at der sker noget.

Regeringen præsenterede sammen med kommunerne og regionerne mandag den nye køreplan for, hvordan Danmark bliver mere digital. Det skete på Ørestadens Plejecenter i København. Fra venstre økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager, Poul Müller fra Danske Regioner, finansminister Bjarne Corydon, Erik Nielsen fra Kommunernes Landsforening og socialminister Annette Vilhelmsen. Foto: Søren Bidstrup Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

»Skal vi ikke sammen glæde os over, at regeringen har taget et tigerspring fremad i den offentlige, digitale verden og glæde os over, at der nu er sat navn på de interessante områder, hvor digital udvikling kan være til gavn for unge og ældre?«

Socialdemokraternes nye IT-ordfører, Karin Gaardsted, er ærgerlig over den kritik, som blandt andet den danske brancheforening IT-Branchen har fremført af den nye, offentlige køreplan for at gøre Danmark digital. IT-Branchen kaldte den uambitiøs og frygtede, at Danmark mister vigtige muligheder for at blive førende i verden, fordi der mangler konkrete målsætninger i planen, som blev offentliggjort mandag.

S: IT-leverandører har selv svært ved deadlines

»Det er vigtigt, at vi sikrer, at alle danskere også i fremtiden kan få bedst mulig støtte til, hjælp med og information om velfærden, og dette må gerne ske via IT. Det er dog lidt pudsigt, at en branche, der er kendt for at have svært ved at overholde deadlines, som vi bl.a. har set på en række offentlige IT-projekter, nu kritiserer regeringen for ikke at kræve deadlines,« siger Karin Gaardsted med henvisning til, at tre konservative justitsministre - Lene Espersen, Brian Mikkelsen og Lars Barfoed - ikke formåede at få det nu skrottede IT-system til politiet, Polsag, til at virke.

Regningen for Polsag blev på over en halv milliard kroner, inden det siste år blev lukket.

Dansk Erhverv, som organiserer 17.000 virksomheder og 100 brancheorganisationer inden for handel, rådgivning, oplevelse, transport og service, har generel ros for den nye satsning på især velfærds- og skoleområdet men kunne også godt tænke sig lidt højere ambitioner og mere forpligtende mål.

»Overordnet er vi glade for en strategi med en positiv tilgang til digital velfærd. Vi er glade for, at strategien ikke kun satser på produkter men også fokuserer på effetkiviseringer af arbejdsgange inden for f.eks. socialområdet. Men Dansk Erhverv efterlyser flere ambitioner og konkrete, forpligtende mål for folkeskolen. Vi havde helst set, at der blev opstillet nogle konkrete mål for udbredelsen af digitalisering i eksempelvis folkeskolen. Selvfølgelig er det fornuftigt at analysere og tænke sig om, inden man investerer store beløb, men det må ikke blive en sovepude,« siger chefkonsulent Janus Sandsgaard fra Dansk Erhverv.

Vigtigt med ordentlig infrastruktur

Elselskabernes brancheorganisation, Dansk Energi, er »positiv over, at strategien er med til at binde Danmark sammen«.

»Det er fortrøstende, at digital infrastruktur fremhæves som en afgørende forudsætning for digital velfærd, og at der lægges op til nye tiltag, som kan fremme udbygningen af højhastighedsbredbånd i hele landet. For uden en stærk digital infrastruktur som dækker hele landet, høster vi ikke de store potentialer, der ligger i digital velfærd,« siger Mikael Bomholt, konsulent i Dansk Energi.

Elselskaberne er ved at bygge fibernet, som skal konkurrere med TDCs landsdækkende fastnet, og hvorigennem der kan leveres internetforbindelser, TV og telefoni i konkurrence med især TDC.

Også TDC glæder sig over, at der nu kommer fokus på at rykke fremad, og kalder digitaliseringsstrategien »et fremskridt«.

»Det er rigtigt set af regeringen at lancere en strategi for digital velfærd, for der gemmer sig et milliardpotentiale. Det er meget positivt, at regeringen opstiller det meget konkrete og ambitiøse mål, at 80 procent af den skriftlige kommunikation mellem patient og sundhedsvæsen skal foregå digitalt inden udgangen af 2015. På det telemedicinske område (videokonsultationer med lægen og hospitalet, red.) kunne målene godt have været mere konkrete og mere fokuserede på, hvad der skal ske også på kort sigt, for vi er allerede nu klar til at løfte opgaven med udrulning af de telemedicinske løsninger,« siger Eva Berneke, koncerndirektør i TDC.

Lidt for langt ude i fremtiden

Interesseorganisationen Dansk IT, der organiserer IT-professionelle uden for selve IT-verdenen, kalder udspillet »en meget længe strategi« og glæder sig over, at der er fælles fodslag mellem regeringen, kommunerne og regionerne. Ejvind Jørgensen, formand for Dansk ITs udvalg for offentlig IT, savner dog mere specifikke og konkrete målsætninger. Og han undrer sig over, at det først bliver i 2015, at man som forsøg selv kan booke tid på hospitalet over nettet, mens selvbookning generelt først kommer i 2018.

»Det er simpelt hen ikke ambitiøst nok,« siger Ejvind Rasmussen.