Røde Kors-Jørgen vinder organisationernes troværdighedsdyst

Danskerne har talt: Erik Fabrin, formand for Kommunernes Landsforening er den klart dårligste kommunikator blandt ni centrale danske organisationsledere. Til gengæld klarer cheferne for de humanitære organisationer sig godt, ikke mindst Jørgen Poulsen, generalsekretær for Dansk Røde Kors.

Jørgen Poulsen fra Røde Kors klar sig bedst i troværdighedsdysten. Foto: Bardud Eklund Fold sammen
Læs mere

”Tillid er vores dyrebareste vare og troværdighed det vigtigste, vi overhovedet har med at gøre. Så jeg bliver naturligvis både rørt og glad, hvis det også forbindes med mig og mit arbejde.”

Sådan lyder den spontane kommentar fra generalsekretæren for Dansk Røde Kors, Jørgen Poulsen, til, at danskerne i en Gallupundersøgelse udpeger ham som den absolut bedste kommunikator og den mest troværdige i et felt af ni danske organisationsledere.

I det hele taget scorer de ledende personer i velgørende organisationer og lignende højt i undersøgelsen. Bjarne Hastrup, direktør for Ældresagen, vurderes således som den næstbedste kommunikator og som den mest troværdige efter Jørgen Poulsen, mens Mimi Jacobsen, generalsekretær for Red barnet, opfattes som den blandt de ni, der har den højeste karisma. Til gengæld vurderer danskerne hende ikke som troværdig.

”Det har nok noget at gøre med min baggrund som politiker. Mange var uenige med mig og brød sig ikke om den linie, vi stod for i CD, og det smitter nok af på nogles opfattelse af min troværdighed,” lyder Mimi Jacobsens egen forklaring.
De ringest scorende i undersøgelsen er formanden for Kommunernes Landsforening, Erik Fabrin. Han er ikke glad for danskernes dom og erkender, at resultatet giver anledning til eftertanke:

”Når man siger ja til at tage sådan et job som mit, så ved man udmærket, at en meget stor del af jobbet er kommunikation. Så hvis man i en undersøgelse kommer ud med for lave resultater som kommunikator, må man prøve at gøre det bedre.”

I bundfeltet følger Hans Skov Christensen, administrerende direktør i dansk Industri, lige i hælene på Erik Fabrin.

En af idémændene bag den banebrydende undersøgelse af kendte danskeres karisma og troværdighed, professor i retorik ved Københavns Universitet, Christian Kock, har ikke noget entydigt svar på, hvorfor netop Erik Fabrin og Hans Skov Christensen er bundskrabere i undersøgelsen. Han siger dog:

”Der er formentlig en del, som er trætte af at se på de der evigt slipse- og jakkebærende mænd i alderen 50-60 år. De fleste synes nok, at disse særdeles modne og velbjærgede mænd hverken er specielt sexede eller karismatiske.”