Reklamer kan også finde vej til køleskabet

Når flere produkter bliver udstyret med internetforbindelse, vil indehaverne af dem også bruge internettjenester og få vist reklamer på dem. Det forventer internetgiganten Google og henviser til bl.a. køleskabe, ure og briller som mulige steder at vise reklamer i fremtiden.

I takt med udviklingen kaldet internet i alting, hvor flere produkter får internetforbindelse, vil de også blive brugt til at anvende internettjenester på og til at vise reklamer, forventer Google. Det kan være alt fra køleskab til ure og briller. Fold sammen
Læs mere

Flere af de genstande, der breder sig i hjemmet, på kroppen eller blandt de ting, folk bærer rundt på, bliver udstyret med forbindelse til internettet for at kunne kommunikere med hinanden, med mobilen eller med andre dimser.

Det sker for at kunne måle, opsamle, udveksle og styre både de ting, det handler om på afstand, og for at kunne udnytte de data, der genereres. Men det giver også en mulighed for selskaberne bag for at sælge annoncer, som placeres på de nye intelligente enheder.

Den amerikanske internetgigant Google har da også i et brev til det amerikanske finans- og børstilsyn US Securities and Exchange Commission (SEC), som blev offentliggjort forleden, meddelt, at der kan komme annoncer og andet indhold på langt flere enheder, end det er tilfældet i dag.

I indberetningen, der er fra december 2013 fremgår det, at Google generelt har oplevet et skifte i betydningen af »mobil« og forventer, at den udvikling vil fortsætte.

»Vi forventer, at definitionen af »mobil« vil fortsætte med at udvikle sig, i takt med at flere og flere »smarte« enheder vinder frem på markedet. Om få år fra nu vil vi og andre selskaber for eksempel kunne vise annoncer og andet indhold på køleskabe, bilers instrumentbræt, termostater, briller og ure - blot for at nævne nogle få muligheder,« lyder det i et udsnit fra Google.

Google samarbejder da også ifølge teknologimediet CNET med selskaber i flere brancher, som står bag nye intelligente produkter, som eksempelvis bilproducenter som Audi og General Motors. Google har opkøbt termostatsselskabet Nest, ligesom selskabet selv står bag udviklingen af de intelligente briller Google Glass og i øvrigt har udviklet mobilstyresystemet Android til at kunne anvendes på flere intelligente enheder.

I indberetningen til SEC lyder det fra Google, at det forventes, at brugere i fremtiden vil anvende selskabets tjenester og se annoncer på et stadig større udvalg af enheder.

Hertil har selskabet udviklet konceptet Enhanced Campaigns, der er designet til at anvendes på tværs af enheder snarere end at udvikle en kampagne til mobilen, en til tavlecomputere og en til desktopcomputeren.

»Enhanced Campaigns gør det muligt for vores annoncører at lave en annoncekampagne, som kan nå de rigtige brugere på de rigtige tidspunkter på den enhed, hvor det giver mest mening. Fordi brugerne i stigende grad vil se annoncer og foretage indkøbsbeslutninger på tværs af mange enheder, er vores syn på omsætningen ligeledes relateret til forskellige enheder,« skriver Google i brevet.

Efter omtalen af brevet har både Google selv og selskabet Nest præciseret, at der ikke er planer om, at der i fremtiden skal vises annoncer på termostaterne fra Nest.

»Vi er i kontakt med SEC for at præcisere sprog i 2013-indberetningen, da det ikke afspejler Googles produktkøreplan. Nest, som vi har opkøbt efter denne indberetning, har ikke nogen annoncebaseret model og har aldrig haft sådanne planer,« siger en talsmand fra Google til amerikanske Wall Street Journal.

Også Nests stifter og administrerende direktør Tony Fadell har i en udsendt erklæring meddelt, at termostatselskabet bliver drevet uafhængig af resten af Google-selskabet - og at Nest er baseret på en forretningsmodel med en betalingsløsning.

Netop udviklingen med at internettet flytter ind i flere produkter og ting, folk omgiver sig med, har været en af de fremtrædende tendenser på teknologimarkedet i længere tid.

Amerikanske Cisco, der leverer store dele af det udstyr, som holder internettet sammen, har vurderet, at der i 2013 var 13 milliarder internetforbundne enheder, og at det tal vil stige til 50 milliarder i 2020. Og når antallet af den type produkter blot vil fortsætte med at stige, vil den samlede mængde af genereret data gøre det samme.

I sin årlige rapport »Digital Universe« har IT-giganten EMC, der sælger lagerplads, vurderet, at der i takt med, at flere produkter får indbygget internetforbindelse, også vil kommet øget skub i væksten i datamængden. Selskabet vurderer, at det digitale univers i 2020 være ti gange større end i 2013. Dermed vil datamængderne blive fordoblet hvert andet år og i 2020 nå 44.000 milliarder gigabyte - eller 44 zettabytes som størrelsen også betegnes.