Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Ingen vil forske i reklame-musik
Ifølge Nicolai Graakjær mangler vi viden om reklamemusik, sandsynligvis fordi hverken forskere i musikvidenskab eller medievidenskab har følt et ejerskab til musikken i tv-reklamer:- Musikforskere
Skoleelever bliver forsømt
Når der ikke er ordentlig forskning i reklamemusik, går det ud over eleverne i folkeskolen og gymnasiet. De bliver forsømt, når det kommer til at lære om afkodning af musikkens manipulerende budskaber. »Det er vigtigt at kunne forstå musikken, hvis vi vil vide, hvordan tv-reklamer påvirker os. Man kan sige, at afkodning af musik bør være en del af den almene dannelse, så man kan forholde sig kritisk til reklamernes budskaber.« »I skolen lærer vores børn stærke visuelle kompetencer. Vi er utroligt gode til at forholde os kritisk til billeder. Men vi lærer dem ikke om musikken, og det burde vi gøre,« siger Nicolai Graakjær.Dansklærerforeningen: Han har ret
Jørgen Larsen, der er formand for Dansklærerforeningens bestyrelse, giver Nicolai Grønkjær ret. »Der er ingen tvivl om, at lydsiden spiller en kolossal rolle i reklamer. Vi er blevet bedre til at lære eleverne at afkode billeder – og levende billeder. Men lydsiden kommer til at halte efter,« siger Jørgen Larsen. Han mener, at problemet er opstået, fordi mange reklamer bruger engelsksproget musik. Og ved Folkeskolens afgangsprøve skal eleverne kun forholde sig til dansk musik, så det er også det, der bliver undervist i. »En løsning kunne være at lave noget mere tværfagligt med engelsklærerne. For i engelsk arbejder de ikke så meget med tv-reklamer,« siger Jørgen Larsen.Elever kan lære om manipulation ved at lave film
Bestyrelsesformanden har en klar idé om, hvordan lærerne kan gribe undervisningen an. »Da jeg for nylig lavede kortfilm med en 8. klasse, opdagede eleverne, at det ikke var lige meget, hvilken musik de brugte som underlægning. De fandt ud af, at filmens betydning ændrede sig, alt efter hvilket popnummer, de brugte som underlægning. Jeg tror, det kunne være en god måde at lære eleverne om musikkens betydning,« siger Jørgen Larsen. Han overvejer, at tage problemstillingen op på et bestyrelsesmøde i foreningen. Der kan repræsentanterne beslutte, om der i Dansklærerforeningens medlemsblad skal være en inspirerende artikel, der sætter fokus på manglen.Undervisning kan ændre vores opfattelse af verden
Nicolai Graakjær vurderer, at et større fokus på reklamemusik i skolen rent faktisk kan revolutionere den måde, vi opfatter vores omverden på. »Når man er trænet til at tænke over lyd og musik, begynder man automatisk at overveje lydene, når man går gennem byen. Mange har en holdning til, hvordan byen ser ud. Men få tager stilling til, om de kan lide de lyde, der er.« »Jeg stod engang uden for en Føtex og spurgte folk, om de spillede musik i supermarkedet. Det kunne de fleste ikke svare på. Men folk har ikke noget problem med at forholde sig til dekorationerne i butikken,« siger Nicolai Graakjær. Så hvem ved. Måske vil fremtidens danskere lære om reklamemusik og derfor ikke protestere over grim arkitektur, men over de lyde, de oplever i byen.Se eksempel på reklamemusik fra KIM's
Læs artiklen på Videnskab.dk Tilmeld dig Tech & Videns ugentlige nyhedsbrev - og få det hver torsdag!