Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Den populære datingapp Tinder vil nu også tjene penge på de mange datesøgende brugere, der har fundet vej til den meget omtalte app. Derfor vil Tinder i løbet af i år begynde at eksperimentere med at placere annoncer i datingappen.
Det skriver teknologinyhedssiden Recode.net, efter at mediekoncernen IAC, som ejer en andel af Tinder, på selskabets telekonference om det seneste regnskab meddelte, at der endnu ikke skabes nogen indtægter med appen.
Her lød det fra IAC-ledelsen, at der ikke er et ønske om at gøre Tinder til en »pengemaskine« endnu, men at der snart vil blive eksperimenteret med indtægtsgenererende produkter i forbindelse med appen. I den forbindelse er reklamer en af de oplagte veje at gå, lød det fra Greg Blatt, der er ansvarlig for IACs datingforretning, der også tæller datingtjenesten Match.
»Selve karakteren af i Tinders brugeroplevelse har indbygget reelle muligheder for at anvende annoncer, som visse af vores andre produkter ikke har,« sagde Gregg Blatt ifølge Recode.net.
Ifølge Gregg Blatt vokser antallet af brugere meget hurtigt på Tinder, men han vil ikke oplyse det konkrete antal af brugere, ligesom IAC ikke ønskede at specificere, hvor stor en andel af Tinder, selskabet ejer.
Tinder har ifølge Business Insider allerede eksperimenteret med at placere reklamer i appen i et testprojekt med Fox og USA Network.
Her blev der oprettet falske profiler for karaktererne fra »The Mindy Project« og »Suits«, hvor der i profiler for de enkelte karakterer blev opfordret til at finde ud af mere om dem ved at se TV-serien.
Tinder har desuden overvejet betalingsmodeller som eksempelvis en »freemium«-model, hvor de mest basale funktioner er gratis, mens brugerne betaler for ekstra funktioner. Datingappen, der virker som en slags »hot or not« tjeneste, hvor brugerne swiper mellem brugere, der kunne være et match til dem og angive det, når det er tilfælde. Herefter afventes der, om den anden part er enig.
Tinder har ifølge Business Insider tidligere meldt ud, at der skulle blive genereret ti millioner matches hver dag i appen.