Playstation 4 og Xbox One pumper liv i spilmarkedet

Den plagede spilmarked vil de næste fire år blive 50 procent større takket være de nye Playstation 4- og Xbox One-konsoller.

Den nye Xbox One fra Microsoft kom i handelen i USA 21. november, en uge efter Sonys Playstation 4. De to er med til at sparke et stillestående spilmarked i gang igen. Arkivfoto: Gary He, EPA/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: GARY HE / INSIDER IMAGES
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De nye spillekonsoller Playstation 4 og Xbox One er tilsyneladende blevet de løftestænger, som helt frem til 2017 vil pumpe nyt liv i et spilmarked, som havde det rigtigt skidt.

Hvor markedet for konsolspil og onlinespil i år ventes at runde en omsætning på verdensplan på 53,9 milliarder euro eller 402 milliarder kroner, vil det i 2017 være vokset til 82,1 milliarder euro (612 mia. kr.). Det viser friske tal fra det franske analysefirma IDATE, skriver nyhedsbureauet AFP.

Sony lancerede i november sin nye Playstation 4, mens Microsoft en uge senere sendte sin nye Xbox One på markedet. Sidstnævnte kommer dog først til Danmark til næste år og når således ikke den ellers så vigtige julehandel. Den tredje af giganterne, japanske Nintendo, lancerede allerede sidste år sin Wii U, der afløser den klassiske Wii-konsol men ikke har solgt så godt.

Får langt bedre fat

Spillekonsollerne fra de tre giganter udgør i dag 31 procent af spilmarkedet men vil i 2017 stå for hele 40 procent af den samlede omsætning. IDATE forventer dog, at de håndholdte spillekonsoller - som Nintendos 3DS og Sonys PS Vita - mister marked. I dag udgør deres andel 22 procent, i 2017 vil den ligge på 13 procent, fordi stadig flere spiller spil på deres tavle-PCer og smartphonetelefoner.

»Hvad angår penge er tavle-PCen en betydelig konkurrent til konsollerne,« siger analytiker Laurent Michaud fra IDATE.

Onlinespil vil vokse med 11,4 procent om året frem til 2017, mens mobilspil vil stige med 12,2 procent. De traditionelle spil, som købes på fysiske diske, vil ikke følge med i samme fart.