Plastikkort fylder tegnebøgerne op

Knap seks ud af ti danskere bærer i dag rundt på mindst fem plastikkort, men flere virksomheder arbejder på at erstatte dem med mobile og digitale løsninger.

Der arbejdes fra flere sider på at erstatte de plastikkort, vi bærer rundt på, med mobile betalingsløsninger. Modelfoto: Iris ( Scanpix Fold sammen
Læs mere

Der findes efterhånden et plastikkort designet til enhver form for forbrug. Der det, man bruger, når der skal tankes benzin på bilen. Kortet, der sikrer rabat, når indkøbene foretages i en bestemt butik. Det, der giver adgang til den daglige motion i fitnesscenteret. Og dem, der gør det muligt for kunden at opsamle point til senere brug til forskellige services eller rabatter i udvalgte forretninger.

Danske forbrugere har da også fået tegnebøgerne fyldt godt op med plastikkort. I en ny undersøgelse fortaget blandt 1.003 danskere svarer 58 procent af respondenterne, at de har mindst fem plastikkort i tegnebogen, mens 34 procent af de 18 til 35-årige siger, at de har mere end ni kort liggende i tegnebogen.

Men står det til flere aktører i det digitale felt og på mobil- og betalingsområdet skal de plastikkort erstattes med mobilen.

Det er de fire teleselskaber TDC, »3«, Telenor og Telias fælles mobilbetalingsselskab 4T, der har fået foretaget undersøgelsen »Danskerne og mobilbetaling« på baggrund af svar indsamlet i Epinions Danmarkspanel.

Selskabet står da også bag udviklingen af en app til smartphonetelefoner, der netop sigter mod at erstatte de mange plastikkort. Ifølge administrerende direktør for 4T, Peter Bredgaard, lanceres app'en i løbet af efteråret.

I første omgang som en løsning til mobilbetaling, men planen er, at den i fremtiden skal kunne overtage mange af de funktioner, plastikkortene anvendes til i dag. 

Behov for overblik

Tidligere på sommeren præsenterede det teknologiske videnscenter Innovation Lab og Empact de første konklusioner i et brugerstudie, der havde fulgt 30 personer i en lang række forskellige situationer, hvor de afprøvede teknologier til nye former for betaling - blandt andet med mobilen.

Heri lød en af konklusionerne blandt andet, at mulighed for bedre kontrol og overblik kunne overtale dem til at bruge mobilen til flere funktioner relateret til betaling.

»Et fællestræk i vores studie var en intens bestræbelse på at få et overblik. Rigtig mange havde tegnebogen fyldt med ældgamle kvitteringer, loyalitetskort i flere varianter og ting, de ikke anede, de havde gemt. Det vil de gerne rydde op i, og så vil de styrke følelsen af kontrol,« forklarede brugerstudiets chefantropolog Lóa Stefánsdóttir i den forbindelse. 

Hver tredje klar til mere mobilbetaling

De fire teleselskabers fælles selskab 4T har som leverandør af en mobilbetalingsløsning også spurgt respondenterne til deres interesse for at betale med mobilen, og 30 procent svarer, at de gerne vil betale med mobilen i højere grad, end det er muligt i dag.

Danske forbrugere er flere gange over den seneste tid netop blev spurgt til deres interesse for at kunne bruge mobiltelefonen til betaling.

Tidligere på sommeren viste en undersøgelse fra Eniro, der blandt andet står bag online- og mobilsøgetjenesterne Krak og De Gule Sider, at 25 procent gerne vil kunne bruges deres mobiltelefon som konto/kreditkort, mens 19 procent for eksempel gerne vil kunne betale på en restaurant eller cafe med mobilen eller tavlecomputeren.

I den undersøgelse deltog 1.000 danskere over 18 år.

Der er da også skruet op for konkurrencen om at levere løsninger til mobilbetaling til danskerne. Ligesom teleselskaberne er på vej med en løsning til danskerne, er Nets, det tidligere PBS, det også. Og i den forløbne måned oplyste Nets til nyhedssitet Version2.dk, at løsningen forventes lanceret inden 2014.

Derudover vrimler det internationalt både med nye mobile og digitale tjenester, der på hver sin måde sigter mod at forandre betalingsmåder og skubbe kontanterne til side.

Eksempelvis har flere internationale virksomheder satset på udvikling af digitale tegnebøger - eller såkaldte »wallets« - der netop også arbejder på at samle flere funktioner relateret til shopping i mobilen.

Herunder blandt andre Mastercard, Visa, Paypal, Isis og Google. De såkaldte »wallets« adskiller sig dog fra den type mobilbetaling, der endnu er bedst kendt i Danmark i form af SMS-understøttet betaling eller almindelige netkøb foretaget over mobile enheder.

De udvikles nemlig til at samle flere af de betalingsmidler og andre funktioner, der er knyttet til forbrugerens køb af varer og services - som eksempelvis loyalitets-og rabatkort samt abonnementer og shopping både fysisk og i internetbutikker.

Tidligere i år vurderede IT-analysevirksomheden Gartner da også, at der på verdensplan vil være 245,2 millioner brugere af mobilbetaling i år mod 200,8 millioner i 2012. Samlet vil de i 2013 gennemføre mobilbetalingstransaktioner for 235,4 milliarder dollar.

For perioden 2012 til 2017 forudser Gartner, at volumen og værdien på mobile transaktioner vil stige med 35 procent om året. Det svarer til en forventning om, at der i 2017 vil være 450 millioner brugere og blive gennemført transaktioner for samlet 721 milliarder dollar.