Planter har overraskende våben mod global opvarmning

Planter snupper nyttige gener fra andre planter og tilpasser sig hurtigt klimaforandringer ved hjælp af hybridisering, viser nyt internationalt studie. Den nye viden bør få os til at justere naturbevaringsindsatsen.

Foto: Johan Gadegaard

I takt med at den globale opvarmning ændrer på klimabetingelserne for verdens dyr og planter, frygter forskere og naturbevaringsfolk, at det kan komme til at betyde enden for en masse arter.

Nu viser ny forskning dog, at planter hurtigt kan tilpasse sig ændringer i miljøet ved at dele overlevelsesgener med hinanden. Det skriver Videnskab.dk.

På den måde kan planter hurtigt tilpasse sig nye sygdomme, nye planteædere og ikke mindst et nyt klima.

Planterne gjorde det under klimaændringerne, der fulgte med den seneste istid, og de kommer formentlig også til at gøre det igen under de menneskeskabte klimaændringer, vurderer forskerne bag et nyt studie, der for nylig er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Nature Climate Change.

Den danske biofysiker og postdoc ved Harvard University Kaare Jensen har ikke deltaget i studiet, men har læst det.

Læs også hos Videnskab.dk: Alarmerende mange dyr og planter dør i beskyttede områder

»Ved at dele gener kan planterne tilpasse sig forandringer meget hurtigere, end det kan ske med konventionel evolution. Det kan tage meget lang tid at tilpasse sig til substantielle klimaforandringer på normal vis, tid som planterne ikke har. Men ved hybridisering kan planterne opnå en tilpasning på meget få generationer. Dette studie viser, at det sker hele tiden i naturen, når planter skal tilpasse sig,« siger Kaare Jensen til Videnskab.dk.

Kombinerer egenskaber fra to planter i én

Når planter hybridiserer, kombineres det genetiske arvemateriale fra to planter i én ny plante.

Denne nye plante får derved muligheden for at drage fordele af begge forældreplanters genetiske tilpasninger.

Det kan eksempelvis være, at den ene plante er specielt godt tilpasset til at leve i et tørt miljø, mens den anden plante har et godt forsvarsværn mod specifikke svampesygdomme.