Pirater er pladeselskabernes største indtægtskilde

Fildelere er paradoksalt nok også dem, der bruger flest penge på musik, viser ny undersøgelse af amerikanske og tyske internetbrugere.

De internetbrugere, der ikke ulovligt downloader musik, er også dem, der spytter færrest penge i pladeselskabernes slunkne kasse. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bax Lindhardt
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Musikindustrien – og særligt de etablerede pladeselskaber – har længe protesteret højlydt over online fildeling. Med tab af indtægter som hovedargument er de gået forrest for at få gennemført love som SOPA og PIPA.

Læs også: Omstridt piratlov falder i EU

Men netpiraterne er ikke så slemme, som de vil have os til at tro, viser et nyt studie fra The American Assembly. Her kommer det nemlig frem, at de største musiktyve også er pladeselskabernes største kunder.

I undersøgelsen, der blev rettet mod amerikanske og tyske internetbrugere, blev hver enkelt deltager bedt om at estimere, hvor mange musiknumre, de havde betalt for, og hvor mange numre, de havde downloadet gratis eller kopieret fra venner og familie.

Fildelere har større musiksamling

Det første, der stod klart, var, at fildelerne har de største musiksamlinger. I USA lå gennemsnittet på 1.979 sange for brugere af fildelingstjenester, mens snittet for 'almindelige' netbrugere lå på 1.264 numre. I Tyskland var forskellen endnu større med henholdsvis 3.917 mod 627 musiknumre i snit.

Læs også: Fildeling blomstrer trods hårdere straffe

Det næste, der kom frem – og som er mere interessant – var, at brugere med store musiksamlinger også købte mere musik. Tallene i USA viser, at fildelerne i gennemsnit har købt 760 sange mod 582 musikfiler for den almindelige bruger. Tyske fildelere købte i snit 1.034 filer mod kun 376 for ikke-fildelerne med de mindre musiksamlinger.


Resultatet af analysen, der viser, at fildelere i både USA og Tyskland køber mere musik end de, der ikke ulovligt downloader musik via P2P-netværk. Foto: The American Assembly

Tallene viser altså, at musikbranchen samlet set tjener mere på musikpiraterne, selv om de samtidig har en større andel af ulovlig musik i sine samlinger. En af årsagerne kan være, at fildeling gør det nemmere at opdage ny musik og nye artister, som bliver købt, hvis brugeren mener, at det er pengene værd.

Undersøgelsen stemmer i øvrigt overens med en RIAA-undersøgelse, der viste, at piratkopiering via nettet ikke er pladeselskabernes største problem.

Læs også: Ulovlig musikdeling trives offline

Læs artiklen på hardware.no

Oversat af Janus Bødker.