Opera dropper sin egen netmotor

Det norske selskab lægger arvesølvet på hylden og køber samtidig stort op i USA.

Norske Opera dropper nu sin egen netmotor og vælger den samme, som Apple bruger i Safari. Fold sammen
Læs mere

Den norske softwareproducent Opera lægger linien helt om og dropper nu sin gennem mange år udviklede netmotor i sit internetprogram. Samtidig lægger Opera 860 millioner kroner for et amerikansk selskab, der optimerer film til smartphonetelefoner.

Opera har igennem de seneste 15 år været kendt for at have et af de hurtigste internetprogrammer - browsere -, der findes. Opera har selv udviklet netmotoren i Opera-softwaren, som i dag ligger på millioner af mobiltelefoner, er indbygget i mange TV-bokse og i mindre omfang bruges på almindelige PCer i stedet for f.eks. Internet Explorer og Firefox. Opera har netop rundet 300 millioner unikke brugere om måneden på sin software.

Premiere om halvanden uge

Nu bliver Operas stolthed, netmotoren Presto, så lagt på hylden. I stedet vil fremtidige udgaver af Opera bruge WebKit-motoren, som er open source-software, som oprindelig blev startet af Apple. WebKit er motoren i Apples Safari-program men bruges også i Google Chrome. Opera slår dog fast, at selskabet vil lægge sig i selen for fortsat at høre til blandt fornyerne inden for netop internetbrowsere, sådan som selskabet har været kendt gennem mange år. Opera vil derfor også bidrage til at gøre WebKit bedre.

Den første udgave af den nye Opera vil blive vist på verdens største mobilmesse, Mobile World Congress, i Barcelona om halvanden uge.

Opkøb i Silicon Valley

Samtidig ruster Opera op for at stå som det stærkeste valg. Det sker gennem opkøbet af amerikanske Skyfire Labs i IT-området Silicon Valley. Opera lægger 860 millioner norske kroner for Skyfire Labs, der optimerer film til smartphonetelefoner, så det går hurtigere at overføre film, og så de kan ses i bedre kvalitet. Det sker gennem at reducere størrelsen på filmene så meget, at det efter sigende vil gøre det 60 procent hurtigere at hente og se en film over mobilnettet.

Operas topchef, danske Lars Boilesen, står bag opkøbet, som blandt andet skal bruges til at lancere en særlig »Web Pass-løsning«, hvor kunderne køber adgang til forskellige småprogrammer/apps og netsteder.