Opbakning til digital selvbetjening falder

Danskerne vil kunne se nytten af det, hvis de skal med på vognen og betjene sig selv over Internet, men er godt tilfredse med, hvad de har lige nu. Staten halter dog væsentligt bagefter.

Danskerne er stadig glade for at slippe af med papiret, men opbakningen til fuldstændig digital kommunikation med det offentlige fra 2015 daler. Arkivfoto: Iris/Scanpix Fold sammen
Læs mere

Danskerne er ikke længere så jublende over for den store digitalisering af det offentlige, som de har været, og hvor kommunerne rykker stort fremad, står staten stort set stille og er ikke nået væsentligt længere det seneste år.

59 procent af danskerne så i 2012 helt eller delvis gerne den fulde digitale kontakt med det offentlige på skinner i 2015, sådan som der er lagt op til, men et år senere er det kun 48 procent, der bakker det synspunkt op. Samtidig er de kritiske røster vokset fra 32 til 36 procent.

Det er blevet hverdag...

»Begejstringen er altså på et år dalet med 11 procent, mens »modstanden« er øget med fire procent blandt danskerne. Nu er det altså blevet hverdag, og hvis borgerne ikke kan se, at det er effektivt at bruge, så daler begejstringen. Selvbetjeningsløsningerne skal understøtte hele forløbet - man skal kunne gøre noget færdigt. Jeg tror dog på, at det vender igen, i takt med at der bliver bedre og flere løsninger, som dækker mere. Men det gælder om at holde fokus på spørgsmålet,« siger Ejvind Jørgensen, direktør i Rambøll Management Consulting, på baggrund af den største kortlægning af brugen af IT i erhvervslivet og det offentlige i Danmark, »IT i praksis«.

Tilfredsheden med, hvad der findes, er dog stor. 84 procent fik faktisk løst alle opgaver, da de gik i gang med offentlig selvbetjening, og 74 procent oplevede forløbet som effektivt.

»Der er altså medvind på cykelstien. Men vi ved godt, at man er begyndt med de nemmere løsninger. De store udfordringer kommer senere. Men der er flotte karakterer til det, der er lavet,« siger Ejvind Jørgensen.

To af fem klarede det i ét hug

40 procent klarede nemlig alt i første hug ad den digitale selvbetjeningskanal, mens omkring 70 procent klarede opgaven i to hug.

Fem procent flere af danskerne vil dog gerne bruge e-post til at kommunikere med det offentlige, mens begejstringen for selvbetjeningsløsninger over nettet er faldet med syv procent.

»Det er ikke godt, for e-mail er stort set lige så dyr som papirpost, fordi det skal behandles bagefter,« konstaterer Rambøll-direktøren.

Staten halter bagefter

Det er kommunerne, der rykker, mens staten nærmest står stille. 94 procent af landets 98 kommuner melder sig »i høj grad« klar til den digitale verden - en fremgang fra 78 procent for et år siden. Derimod er kun 59 procent af staten »i høj grad« klar, og det er faktisk en tilbagegang fra 61 procent for et år siden.

»Det er lidt mærkeligt, for digitaliseringen og effekten af det vil jo ramme alle myndigheder - uanset om man sidder i Forsvaret, i Undervisningsministeriet eller i Kulturministeriet. Det er et opmærksomhedspunkt, der skal øges, når kun tre af fem føler sig sikker på at nå i mål til 2015,« siger Ejvind Jørgensen, som gennem mange år har været ankermand på den omfattende rapport.

Formanden for Dansk IT, Carsten Nørgaard, som til daglig er IT-direktør i VP Securities (det tidligere Værdipapircentralen), understreger, at der findes masser af gode IT-løsninger.

»Men det offentlige bør have større fokus på at synliggøre de digitale tilbud, og så skal der tages hånd om de offentlige ansattes manglende IT-kompetencer, som bremser den digitale service. Det gode er, at det kan lade sig gøre at afklare og gøre noget ved det, så borgerne møder kompetente medarbejdere, der kan hjælpe dem videre, så danskerne bliver selvhjulpne,« siger han.

Bedre uddannelse er nødvendig

34 procent af de offentlige virksomheder vurderer ifølge undersøgelsen, at de ansattes manglende IT-kompetencer er en stor barriere for de digitale ambitioner.

Undersøgelsen viser nemlig, at de myndigheder, der faktisk uddanner de såkaldte frontmedarbejdere - ude ved skrankerne - i at kunne hjælpe borgerne, faktisk opnår de bedste resultater. To af tre myndigheder med de bedste resultater har opnået det gennem denne satsning.