Onfone betaler vildlednings-bøde

Selskabet har netop måtte slippe 200.000 kroner i bøde for at have vildledt kunderne om gebyrerne hos selskabet.

Foto: Katrine Emilie Andersen

Alt inkluderet - og nul gebyrer.

Sådan hed det sig i en reklame fra TDC-ejede Onfone i foråret sidste år - men det var ikke helt rigtigt, og derfor har selskabet netop måttet slippe 200.000 kroner i bøde, efter at Forbrugerombudsmanden har politianmeldt selskabet for vildledende markedsføring.

Det er nemlig ikke rigtigt, at der ikke er gebyrer hos Onfone - det koster 99 kroner at tilmelde sig.

»En oplysning om, at alle nye kunder skal betale et oprettelsesgebyr, er en væsentlig oplysning, der ikke må "gemmes" væk på skærmen - og særligt ikke, når hovedbudskabet i reklamen netop er, at der ikke opkræves gebyrer. Så er der tale om vildledning, « skriver forbrugerombudsmand Henrik Øe i en udtalelse om sagen.

Det er ikke første gang, at Forbrugerombudsmanden er efter teleselskaberne. Senest har Dansk Bredbånd fået en påtale for ikke at oplyse mindstepriser, og Telenor måtte punge ud med 10.000 kroner i en sag, hvor selskabet fortsatte med at sende markedsføringsmateriale via email til en kunde, der havde frabedt sig den slags henvendelser.

Også TDC måtte i efteråret slippe 150.000 kroner i bøde for vildledende markedsføring omkring abonnementsprisen på HomeTrio-produktet.