Nyopdaget tekst: Einstein tvivlede på Big Bang

Et forsvundet Einstein-manuskript, der først nu er dukket op, afslører, at fysikeren gjorde sig hidtil ukendte tanker om universets begyndelse.

Foto: Scanpix

Et manuskript af den berømte fysiker Albert Einstein har ligget hengemt og ubemærket af forskere i årtier.

Men nu har en irsk forsker opdaget, at manuskriptet gemmer på Einsteins grublerier over universets opståen, skriver Nature News.

Manuskriptet er skrevet i 1931, og det viser, at Einstein på dette tidspunkt satte spørgsmålstegn ved den teori, som vi i dag kender som Big Bang.

Frem for at universet blev født ved en enkelt eksplosiv begivenhed – Big Bang – leger Einstein ifølge Nature News med tanken om, at universet udvider sig konstant og i al evighed.

Læs også hos Videnskab.dk: Er der konkurrenter til Big Bang-teorien?

Denne teori minder i høj grad om teorier, der blev fremsat af den britiske astrofysiker Fred Hoyle langt senere.

Hoyle argumenterede fra sent i 1940’erne for, at rummet kunne udvide sig i al evighed og holde en nogenlunde konstant densitet (tæthed), fordi nye elementarpartikler spontant dukkede op i rummet, skriver Nature News.

I det nyfundne dokument skriver Einstein på tilsvarende vis, at »for at densiteten kan forblive konstant, må nye partikler af stof blive skabt kontinuerligt.«

En sådan teori står i kontrast til Big Bang teorien, som første gang blev fremsat i 1920’erne. Hoyles teorier om universet blev dog senere tilbagevist, og ifølge Nature News ser det også ud til, at det er gået op for Einsten, at teorien ikke holdt.