Nye fjernsyn holder øje med dig

Indbygget software følger alt, hvad man ser på TV-skærmen og sender oplysningerne af sted, så annoncer kan målrettes.

Der er måske grund til bekymring over det nyindkøbte TV. For indbygget software følger nøje med i, hvad man ser, og hvordan man ser det. Foto: Fabrizio Bensch, Reuters/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: FABRIZIO BENSCH
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

BERLIN: Dit nye fjernsyn vil holde øje med, hvad du ser på det, mens du ser det, og sende oplysningerne tilbage over internetforbindelsen til bureauer, som sælger reklamer. Det kan sikre TV-producenterne nye indtægter men rejser samtidig bekymringer om privatlivets fred.

Alle de store TV-producenter har i disse dage travlt med at vise deres nye TV-apparater frem på Europas største forbrugerelektronikmesse, IFA, i Berlin. Men indeni fjernsyn fra LG Electronics og flere andre mærker ligger software fra det amerikanske firma Cognitive Networks, som holder øje med, hvad man ser og optager af programmer, mens de vises på skærmen, skriver nyhedsbureauet Bloomberg.

Ny indtjeningsmulighed på svært marked

Samtidig forhandler Samsung, der er verdens største TV-producent og efter eget udsagn står bag fire af ti solgte fjernsyn i Europa, med Cognitive om at gøre det samme. Det vil nemlig betyde ny indtjening til TV-producenterne, som slås med stærkt faldende priser og dermed stadig mindre overskud på deres apparater, samtidig med at efterspørgslen tager af.

Samarbejdet mellem LG og Cognitive fremgår af en fælles aftale mellem de to fra 28. august. Dermed kan annoncører skræddersy reklamer i realtid, altså mens man ser et program. Og allerede fjernsyn, der sælges i år, har softwaren indbygget.

Japanske Sony ejer en konkurrent til Cognitive, Gracenote, og ifølge Gracenote er der forhandlinger i gang med både TV-producenter og TV-kanaler, så målingerne kan begynde i løbet af efteråret. Ikke alene vil man kunne følge med i, hvilke film, TV-programmer og reklamer folk ser, man kan også se, om de ser dem gennem deres TV-boks, en Blu-ray-afspiller eller en netfilmtjeneste.

Aktiveres, når TVet tændes

Sporingstjenesterne aktiveres, når man første gang tænder for sit nyindkøbte TV og accepterer brugerbetingelserne. Herefter får selskaberne adgang til TV-apparatets ID-nummer og kan løbende følge med.

Både Cognitive og Gracenote siger til Bloomberg, at oplysningerne samles ind for at give en bedre brugeroplevelse, og at det sker på samme måde, som når besøgende på nettet bliver fulgt af software, der noterer, hvad de læser.

De såkaldte smarte TV, som man kalder dem med internetforbindelse, ventes at sælge i 141 millioner eksemplarer på verdensplan i 2015. Det svarer til 55 procent af det samlede TV-marked, siger analyseinstituttet IHS Screen Digest.

Indtægterne ved den målrettede annoncering tilfalder softwareselskaberne og TV-producenterne og er så interessant, at nogle annoncører skønnes at ville betale over 25 procent mere end ved traditionel annoncering, fordi reklamerne rammer lige i plet.

Berlingske dækker IFA på www.business.dk/digital, www.b.dk/techogviden og i den trykte avis. Berlingske er inviteret af Branchen Forbrugerelektronik (BFE).