Nye apps til her og nu-beskeder hitter mobilt

Populære besked-apps kombinerer chat med elementer fra sociale medier og trækker i stigende grad aktivitet fra SMS og tale. Både dominerende netselskaber og nye aktører kæmper om markedet for udveksling af sociale chatsamtaler.

Det vrimler med apps til mobilen, der tilbyder nye former for chatsamtaler. Og de overtager efterhånden SMS- og taleaktiviteten. Fold sammen
Læs mere
Foto: Iris / Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De er alligevel med i lommen på mobilen. Her tikker beskederne ind på skærmen, hvor SMSerne er landet i årevis, og også chatbeskeder har fundet vej til fra internetbrowseren.

For tiden er det i høj grad beskeder fra nyere sociale tjenester, der overtager pladsen på mobilen. Tjenester og apps udviklet til såkaldt »social messaging« er pt. blandt de hotteste tendenser på mobilområdet, lyder det fra det britiske analysefirma OnDevice Research, der følger udviklingen på mobilområdet og konkluderer, at kommunikationen heri har overgået både SMS og tale.

Det vrimler med nye sociale beskedtjenester, der er udviklet som apps til smartphones og har kombineret den klassiske udveksling af chatbeskeder med elementer fra de sociale medier, som er kendt for deling af alle mulige typer data. Samtidig har store internetselskaber, der allerede tilbyder forskellige former for beskedtjenester, skruet op for indsatsen for at bevare deres positioner i feltet.

Beskeder bliver mindre offentlige

Hvor brugen af sociale medier på internettet længe handlede om af dele med et stort publikum, hvad man foretager siger, med hvem, og hvad man i øvrigt synes om noget - i form af opdateringer i både tekst og billeder. Er den kommunikation begyndt at rykke ind i de nye former for beskedtjenester, hvor man typisk kommunikerer med udvalgte modtagere og ikke i en mere offentlig nyhedsstrøm, som man kender den fra de fleste sociale medier.

»Æraen for sociale medier handlede om, hvad vi delte med offentligheden. Nu handler det om, hvad vi ikke deler,« skriver det amerikanske medie Buzz Feed, der dækker populære digitale tendenser og har foretaget en analyse af aktører på markedet for forskellige former for beskedtjenester.

De klassiske »instant messaging«-tjenester - eller tjenester som tilbyder kommunikation i realtid - har i årevis været en del af brugen af internettet med chattjenester fra internetselskaber som bl.a. Microsoft, Aol, Yahoo, Skype og Google, der over årene har udvidet dem til at rumme udveksling af flere typer data.

Derudover rykker mange nyere aktører ind i feltet med apps. Herunder WhatsApp, der for nylig blev vurderet til at have overgået det sociale netværk Facebooks messenger-tjeneste som det mest populære sociale beskedtjeneste ifølge en undersøgelse foretaget af analysefirmaet OnDevice Research, der følger det mobile marked og har analyseret 3.759 brugere af smartphones i de fem lande, USA, Brasilien, Sydafrika, Indonesien og Kina.

Blandt de adspurgte brugte 44 procent WhatsApp mindst engang om ugen. 35 procent brugte Facebook Messenger, 28 procent anvendte WeChat, og 19 procent brugte Twitter.

Ifølge Buzz Feeds analyse af markedet for sociale beskedtjenester er der lige nu en klar tendens til, at de store dominerende internetselskaber arbejder på at lancere nye tjenester i det felt eller modernisere de eksisterende.

Her henvises der blandt andet til, at der over de seneste uger har verseret forlydender om, at den populære foto- og videodelingsapp Instagram, der er ejet af Facebook, skulle være på vej med muligheden for at sende private beskeder til andre brugere ud over den nuværende mere offentlige deling af indhold, hvor det kun er muligt at »følge« andre og skrive til dem i en offentlig nyhedsstrøm.

Derudover har rygter lydt om, at mikroblogtjenesten Twitter skulle være i gang med at arbejde på en udvidelse af mulighederne for at sende direkte private beskeder til andre brugere. Ingen af selskaberne har imidlertid bekræftet initiativerne.

Samtidig beskriver Buzz Feed, hvordan bådet det sociale netværk Facebook og internetgiganten Google lægger mange kræfter i at holde fast i den position, de allerede har i forhold til at være den tjeneste, brugere anvender til at kommunikere med hinanden ved hjælp af »instant messages«.

Google har eksempelvis samlet instant message-funktioner som besked-, lyd- og videochat under tjenesten Hangouts, ligesom Facebook gradvist har samlet private beskeder, chat og mobilbeskeder i samme strøm.

»Begge produkter begyndte som sekundære funktioner - Google Talk til Gemail og Facebook chat til News Feed - men kan nu anvendes som uafhængige tjenester og har egne apps,« skriver Buzz Feed i analysen, hvor deres fokus på sociale chatfunktioner understreges af, at begge selskaber ifølge meldingerne i tech-branchen har forsøgt at opkøbe den populære chattjeneste Snapchat for flere milliarder kroner.

Teenagere fravælger offentlig nyhedsstrøm

Snapchat er et af eksemplerne på en ny form for chattjeneste, der er kendt for at have fået godt fat i teenagerne. Snapchat har opnået popularitet over især det seneste års tid med muligheden for at sende beskeder i form af videoklip, billeder eller tekst, som automatisk slettes, få sekunder efter modtageren har åbnet beskeden.

Samtidig er Snapchat også et eksempel på, hvordan chattjenesterne breder sig til også at være sociale netværk. For nylig annoncerede Snapchat en ny funktion - i første omgang til amerikanske brugere - der netop er et træk i den retning. Den nye funktion med navnet »stories« giver de delte »snaps«, som beskederne hedder på Snapchatsprog, længere liv, og vennerne i tjenesten mulighed for at se en samling af af det delte indhold, som først forsvinder efter 24 timer.

En af de grupper, der har fået meget opmærksomhed for at begynde at flytte deres internetaktivitet fra den mere offentlige del af sociale tjenester på nettet til netop beskedtjenesterne, er teenagere.

Flere internationale analyser har peget mod, at de har skruet ned for aktiviteten på verdens største sociale netværk Facebook, hvorfra de flytter væk fra mor- og far-generationen for at finde platforme, som de har mere for sig selv, og hvor de kan kommunikere lidt mere privat.

Herhjemme viste en rapport fra tænketanken Digitale Unge for nylig ligeledes, at der blandt danske gymnasieelever er en tendens til, at de flytter kommunikationen på det sociale netværk Facebook fra den offentlige nyhedsvæg og ind i afgrænsede grupper eller i chatfunktionen, fordi de ikke ønsker at dele alt med alle.

Ifølge rapporten, der er baseret på fokusgruppeinterview på 11 gymnasier fordelt i Aarhus og Hovedstadsområdet, har eksempelvis Facebook netop overtaget meget af den kommunikation, der tidligere blev udvekslet via SMS.

Størstedelen logger ikke ind og ud, men er på Facebook i alle vågne timer og modtager løbende beskeder om nye likes af deres indhold, nye kommentarer og nye beskeder fra deres Facebook-venner. Deres brug af Facebook er med andre ord stærkt koncentreret omkring deres smartphones og er kendetegnet ved mange korte interaktioner dagen igennem, lyder det i rapporten.

Chattjenester bliver mere sociale

Både de dominerende aktører og de nye på markedet satser i høj grad på at levere mere end en chattjeneste. Flere at de nyere tjenester kan ifølge det amerikanske erhvervsmedie Forbes i høj grad beskrives som en ny form for sociale netværk, i det de i dag tilbyder mange flere funktioner end blot udveksling af beskeder.

De har udviklet sig til også at være platforme for spil og andre tredjepartsprogrammer, og eksempelvis i undergrundsbanen i Beijing kan man med WeChat-appen købe snacks i særlige automater, mens man i Hong Kong kan booke et bord på en restaurant med appen WhatsApp.

Ifølge analysen fra OnDevice Research er beskedtjenesterne i dag den dominerende kommunikationsform til at holde kontakt over mobilen.

På tværs af de fem lande USA, Brasilien, Sydafrika, Indonesien og Kina ligger den daglige brug af social messaging tjenester på 86 procent, mens 73 procent bruger mobilen til telefonopkald, 75 procent bruger den til SMS, og 60 procent anvender e-mail-tjenester på mobilen.

I Danmark viste Danmarks Statistiks årlige rapport »IT-anvendelse i befolkningen« forleden, at danskerne også har taget netadgangen fra mobile til sig. Det er dog fortsat ni af ti mobilbrugere, der sender SMSer, som er den mest udbredte mobilfunktion ud over tale. Herefter følger kategorien »at gå på nettet via mobilen«. Og det er for eksempel seks ud af ti mobilbrugere, som bruger sociale netværk på mobilen, lyder om IT-anvendelse blandt danskerne.