Ny teknologi kan skade patienter

Ofte mangler sygeplejersker en forståelse for, hvordan den nye teknologi bedst kan hjælpe deres patienter.

Foto: Esben Salling
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Snavsede kikkerter blev i lang tid ført ind i patienternes tarme på Slagelse Sygehus. Først efter tre måneder opdagede en sygeplejerske, at den maskine, der skulle vaske udstyret rent, ikke virkede efter hensigten.

Sygeplejerskerne havde stolet blindt på, at kikkerterne var rene, for det stod der på vaskemaskinens display, at de var.

»Det er et klassisk eksempel på, at personalet ikke er blevet oplært i at bruge teknologi. Hvis de forstod teknologien rigtigt, ville de vide, at man ikke altid skal tage det, teknologien siger, for gode varer,« siger professor Cathrine Hasse, der er professor ved uddannelsesvidenskab på Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, til Videnskab.dk.

Læs også på Videnskab.dk: Fremtidens superkirurg er en robot

»Både på skoler og hospitaler har man set flere eksempler på, at personalet forholder sig passivt, når teknologien ikke virker, som den skal. Og det kan få fatale konsekvenser,« fortsætter hun.

På hospitalet, hvor sygeplejerskene i tre måneder førte snavset kikkertudstyr ind i patienterne, fordi de forholdte sig passivt til et nyt teknologisk hjælpemiddel, blev alle de berørte patienter testet for HIV. Heldigvis var ingen smittet, men historien kunne være endt katastrofalt.

»Det kan få fatale konsekvenser, at personalet ikke er blevet uddannet i at forstå de teknologiske hjælpemidler, de skal bruge i det daglige arbejde. Hvis de får en bedre teknologiforståelse bliver de bedre til at håndtere uforudsete situationer og takle, at teknologi ikke altid er pålidelig,« siger Catherine Hasse.

Læs også på Videnskab.dk: Her er verdens første robotstyrede sterilcentral

Selv om de fleste sygeplejersker er vant til at bruge ny elektronik som computere og mobiltelefoner, mangler de en grundlæggende forståelse for, hvordan teknologien bedst spiller sammen med den faglighed, de bruger på deres arbejde.

De mangler simpelthen teknologiforståelse konkluderer en ny forskningsbaseret bog med titlen Teknologiforståelse på skoler og hospitaler, som Cathrine Hasse og adjunkt Katia Dupret Søndergaard har redigeret.

Det er ikke kun sygeplejersker, der bliver løbet over ende af den teknologiske udvikling. Læs om skolelærernes lignende problemer på Videnskab.dk.