Ny opdatering giver Facebook lov til at læse dine SMSer

Svarer man ja til at opdatere Facebook-applikationen på mobiltelefonen, giver man Facebook adgang til at læse med i beskeder, kontaktbogen og kalenderen.

Når man opdaterer sin Facebook-applikation på mobiltelefonen, siger man samtidig god for, at Facebook kan kikke med i ens SMSer, kalender og kontaktbog - medmindre man vælger at sige fra og undlade at opdatere. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Kritikken af Facebooks invasion af folks privatliv fortsætter, efter at det sociale netværk nu vil kunne kikke med i folks SMS-beskeder, kontakter og kalender.

Hvis man godkender opdateringen til en ny mobiludgave af Facebook, skal man samtidig sige god for, at Facebook får adgang til ens personlige data, så Facebook kan læse SMS-beskederne, læse og skrive til kontaktbogen, tilføje eller ændre i kalenderen og læse oplysninger - også private - i kalenderen. 

Hvad selskabet skal bruge alle disse oplysninger til, fremgår ikke, men ifølge den norske avis Dagens Næringsliv forklarer Facebook, at det er nødvendigt at kunne læse SMS-beskederne for automatisk at kunne bekræfte telefonnummeret, så der kan sendes en bekræftelseskode på SMS.

Hak til Facebook-aktien

Det norske datatilsyn har allerede fået flere henvendelser fra bekymrede brugere, og fagdirektør Atle Årnes er bekymret for, at mange ikke forstår eller gider at læse betingelserne og derfor blot svarer ja uden at vide, hvad de dermed har accepteret.

Heller ikke aktiemarkedet synes om det nye tiltag. Facebook-aktien, som er noteret på Nasdaq-børsen, faldt mandag med 4,67 procent.

Facebooks nordiske PR-chef, Jan Fredriksson fra Northern Link PR, siger til avisen, at »både myndighederne og brugeren kan være sikre på, at deres data er trygge«.

Facebook er berygtet for at indsamle massive mængder af personlige oplysninger, som brugerne ofte selv afgiver direkte via deres Facebook-konto. Dette omfattende kendskab til folks vaner og interesser er rigtigt mange penge værd, når man vil målrette annoncer og tilbud mod den enkelte bruger, og det er her, at Facebook skal tjene sine penge.