Nu netshopper op mod 3,3 millioner danskere

72 procent af danskerne mellem 16 og 89 år handler nu på nettet. Næsten 3,3 millioner har handlet i år. FDIH forventer, at omsætningen vil nå over 63 milliarder kroner i år.

Danske forbrugere giver den gas på indkøbstasterne. Næsten 3,3 millioner danskere handler nu på nettet. Modelfoto: Iris / Scanpix Fold sammen
Læs mere

Forbrugerne er glade for at svinge den virtuelle indkøbskurv - og købe varer og tjenester med et par klik på nettet. Andelen af danskerne, der har tage den indkøbsrutine til sig, er nu 72 procent af befolkningen mellem 16 og 89 år.

Næsten 3,3 millioner danskere har shoppet på internettet inden for det seneste år, skriver Danmarks Statistik i nye tal for »IT-anvendelsen i befolkningen 2013«.

Hos Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH), som er en interesseorganisation for virksomheder, der forretningsmæssigt bruger internettet og andre digitale kanaler, forventes det, at omsætningen på internethandel i 2013 vil nå op på cirka 63 milliarder kroner mod 55 milliarder kroner i 2012. For 2014 forventes omsætningen at nå over 73 milliarder kroner. 

Norge og Danmark meste intensive

»Danmark er et af de mest internetintensive lande, når vi taler om shopping. Det hænger blandt andet sammen med, at vi i Danmark har en digitaliseringsstrategi, der har lært danskerne at bruge nettet til kommunikation med det offentlige. Afhængig af hvilken opgørelse, man kigger på, så kæmper vi med Norge om at være det mest internetintensive på det her felt,« siger Annette Falberg, direktør for FDIH.

I tidligere opgørelser fra Danmarks Statistik, hvor IT-anvendelsen og adfærden i Danmark sammenlignes med de øvrige EU-lande i 2012, viste sammenligningen, at andelen af befolkningen, som handler på nettet er højest i Norge med 76 procent efterfulgt af Danmark med 73 procent og Holland med 70 procent.

Forskel på indkøb

I opgørelsen for 2013 fremgår det, at der er stor forskel på unge og ældres indkøbsvaner på nettet.

De ældre nethandlende køber især medicin og hotelophold, mens de unge nethandlende køber tøj, computerspil samt film og musik.

Billetter til fly, tog eller færge købes online af næsten lige mange unge og ældre e-handlende, fremgår af tallene fra Danmarks Statistik.