Nu flytter # ind på Facebook

Facebook har lært af Twitter og andre sociale medier. Nu introducerer selskabet, at det såkaldte hashtag også skal bruges på Facebook.

Nu vil Facebook også indføre såkaldte hashtag - mærket # - der gør det muligt at give sin opdatering et særligt mærke, således det vil fremgå i en søgning på emnet. Hashtag anvendes af andre sociale medier som Twitter, Tumblr og Pinterest. Arkivfoto: Dado Ruvic / Reuters / Scanpix. Fold sammen
Læs mere
Foto: DADO RUVIC
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hashtagget - det lille mærke # - er velkendt og brugt flittigt på sociale medier, som især på mikrobloggingtjenesten Twitter.

Mærket gør det muligt for brugere af sociale medier at søge på netop det hash-tag og derved finde alle andre opdateringer, der har fået plantet det samme mærkat på sig.

Nu melder Facebook, at selskabet er klar til at indføre klikbare hashtag, så brugerne på samme måde kan markere og søge efter særlige emner i opdateringer på det sociale medie.

Bruges allerede på Facebook

Der er allerede mange brugere af Facebook, som i forvejen bruger mærkerne, når de skriver opdateringer, og derfor vil selskabet nu gøre det muligt at søge efter specifikke hashtag, klikke på dem, der stammer fra andre tjenester som eksempelvis Instagram, samt at skrive opdateringer direkte fra hashtag søgeresultater, skriver Facebook på selskabets egen nyhedsside på det sociale medie:

"Hidtil har det ikke være en enkelt at få det store billede af, hvad der sker - eller hvad folk taler om. For at trække samtalerne bedre frem, kommer vi til at rulle en række nye funktioner ud for at understøtte nogle af de interessante diskussioner folk har om eksempelvis offentlige begivenheder, personer eller emner. Det første skridt er hashtag," fremgår det af nyhedssiden.

Hashtagget bruges i forvejen på en række sociale medier som Facebook egen fototjeneste Instagram og blandt andet også på Twitter, Tumblr og Pinterest.