Nu er vi endelig på sporet af antibiotika-resistens

Forskere har fundet en metode til at følge en af de mest udbredte antibiotika-resistente bakterier, der truer folkesundheden fra mennesker til mennesker, fra dyr til mennesker og fra mennesker til dyr.

Foto: REUTERS/Fabrizio Bensch

Skriver Videnskab.dk

Methicillin-resistent Staphylococcusaureus (MRSA) er én blandt mange antibiotika-resistente bakterier, der truer folkesundheden.Den er blandt andet involveret i flere betændelsestilstande, der er svære at helbrede.

MRSA har en evne til næsten ukritisk at hoppe fra mennesker til dyr og tilbage igen. Det gør dens smitte-færden svær at følge.

Nu har forskere fra blandt andet Statens Serum Institut brugt hel-genomsekventering til mere præcist at kortlægge smittespredning med MRSA fra dyr til mennesker. Det skriver Videnskab.dk.

Det kan på sigt give en bedre mulighed for at forhindre fremtidig smittespredning med resistente bakterier.

»Med hel-genomsekventering får vi en bedre forståelse for bakteriernes smitteveje. Den forståelse gør os bedre i stand til mere intelligent at sætte bekæmpelsesveje ind og forhindre spredning af resistente bakterier,« fortæller en af forskerne bag det nye studie, Robert Leo Skov, som er overlæge og områdechef for Bakteriologisk Overvågning og Infektionshygiejne ved Statens Serum Institut, til Videnskab.dk.

I studiet har forskerne udnyttet potentialet i hel-genomsekventering på MRSA fundet i to danske husdyrbestande, der havde betændte sår.