Nu er det hot at være privat på de sociale medier

Flere internetsselskaber udvider for tiden deres tjenester og apps med mulighed for at sende private beskeder - i stedet for at de skal deles i mere offentlige nyhedsstrømme.

Facebooks app Messenger, der fungerer som en slags chattjeneste og giver adgangen til brugerens Facebook-beskeder, kan nu også anvendes til at ringe fra - i stil med Skype og andre tjenester, der gør det muligt at ringe via internetforbindelsen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Josh Edelson
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Beskeder skal nu sendes direkte og privat - i stedet for at blive leveret over de mere offentlige nyhedsstrømme i sociale netværk på internettet.

Tendensen går for tiden mod at flytte kommunikationen ind i mere separate og private rum på de sociale netværk, hvor selskaberne bag i høj grad satser på at levere nye muligheder til brugerne for netop at kunne sende private beskeder.

Senest har verdens største sociale netværk Facebook opdateret sin tilhørende app til mobile enheder Messenger, hvorfra brugere hurtigt kan få adgang til indkomne Facebook-beskeder og chat - og som noget nyt også kan bruge til at ringe til kontakterne.

Derudover har også den Facebook-ejede foto- og videodelingsapp Instagram tilført en ny funktion, hvor brugerne kan sende billeder og beskeder privat i en indbakke til andre brugere.

Ligesom også mikroblogtjeneste Twitter i den forløbne uge var ude med en opdatering af tjenestens app til mobile enheder, der tillader brugeren at sende billeder til hinanden i direkte beskeder, der ikke vises i nyhedsstrømmen, hvor alle kan følge med.

Dermed rykker de sociale netværk på flere tangenter med henblik på at imødekomme de mange nye apps til mobile enheder, der netop er opstået med henblik på at understøtte udveksling af beskeder og muligheden for at chatte med andre brugere. De går typisk under betegnelsen »social messaging« og er et af de hotteste emner inden for mobilbrug lige nu.

I det felt blev det for nylig - inden Facebooks seneste lancering - vurderet, at en aktør som app'en WhatsApp havde overgået Facebooks Messenger-app som den mest populære sociale beskedtjeneste. Sådan lød det i en opgørelse foretaget af analysefirmaet OnDevice Research, der følger det mobile marked og havde analyseret 3.759 brugere af smartphones i de fem lande, USA, Brasilien, Sydafrika, Indonesien og Kina. Blandt de adspurgte brugte 44 procent WhatsApp mindst engang om ugen. 35 procent brugte Facebook Messenger, 28 procent anvendte WeChat, og 19 procent brugte Twitter.

De nyere tjenester i det felt er i familie med de klassiske »instant messaging«-tjenester - eller tjenester som tilbyder kommunikation i realtid - som i årevis har været en del af brugen af internettet med tjenester fra internetselskaber som bl.a. Microsoft, Yahoo, Skype og Google, der over årene har udvidet dem til at rumme udveksling af flere typer data.

De er i høj grad blevet populære tilbud på nettet, fordi de har gjort det muligt for brugerne at ringe gratis til hinanden over dit internet.

Det sociale netværk Facebook har netop også med den seneste opdatering af app'en Messenger tilføjet muligheden for, at brugerne kan ringe til hinanden. Ligesom eksempelvis også teknologigiganten Apple tilbyder med applikationen Facetime.

Med opdateringen af app'en Messenger har Facebook ifølge det digitale nyhedssite The Next Webs vurdering taget de rette skridt mod at blive en seriøs konkurrent til WhatsApp, der betegnes som markedsleder inden for social messaging med 350 millioner aktive brugere.

De mange tjenester, der satser på at fange internetbrugerne med muligheden for at chatte og sende private beskeder til hinanden, er der i høj grad blev skabt en popularitet omkring, fordi de i stigende grad satser på at blive en slags sociale netværk. Britiske The Guardian har tidligere i år samlet en lige over de besked-apps, der især trækker opmærksomhed.

Det er netop WhatsApp med de 350 millioner brugere, sydkoreanske KakaoTalk med 90 millioner, kinesisk udviklede WeChat med 200 millioner brugere og japanske Line med 280 millioner brugere.

Derudover er den populære chatapp Snapchat med på listen. Tjenesten er især kendt for at tilbyde brugerne at udveksle beskeder i form af ultrakorte videoklip, billeder eller tekst og tegninger, som forsvinder igen få sekunder efter de er modtaget. Ifølge teknologinyhedssitet The Verge kan Snapchat netop betegnes som en af de første apps til mobile enheder, der har kapitaliseret på ideen om privat deling af indhold.

Selskabet bag har flere gange hentet investeringer fra såkaldte ventureselskaber, og det forlyder, at Facebook fornylig tilbød at købe selskabet for tre milliarder dollar, men blev afvist af stifterne.

Det er da også blevet beskrevet som et direkte modtræk fra Instagrams side, at den populære foto- og videodelingsapp nu i den forløbne uge efter længere tids spekulationer har indført direkte - eller private beskeder. Der er dog ikke som med Snapchat tale om beskeder, som automatisk forsvinder igen.

En af de grupper, der har fået meget opmærksomhed for at begynde at flytte deres internetaktivitet fra den mere offentlige del af sociale tjenester på nettet til netop beskedtjenesterne, er teenagere.

Flere internationale analyser har peget mod, at de har skruet ned for den mere offentlige aktivitet - blandt andet på Facebook, hvor især de unge teenagebrugere rykker mod funktioner, hvor de kan kommunikere lidt mere privat.

Herhjemme viste en rapport fra tænketanken Digitale Unge for nylig ligeledes, at der blandt danske gymnasieelever er en tendens til, at de flytter kommunikationen på det sociale netværk Facebook fra den offentlige nyhedsvæg og ind i afgrænsede grupper eller i chatfunktionen, fordi de ikke ønsker at dele alt med alle.

Ifølge rapporten, der er baseret på fokusgruppeinterview på 11 gymnasier fordelt i Aarhus og Hovedstadsområdet, har eksempelvis Facebook netop overtaget meget af den kommunikation, der tidligere blev udvekslet via SMS.

Størstedelen logger ikke ind og ud, men er på Facebook i alle vågne timer og modtager løbende beskeder om nye likes af deres indhold, nye kommentarer og nye beskeder fra deres Facebook-venner. Deres brug af Facebook er med andre ord stærkt koncentreret omkring deres smartphones og er kendetegnet ved mange korte interaktioner dagen igennem, lyder det i rapporten.