Nu dør plasma-TV-skærmen ud

Som den sidste af de store TV-producenter holder LG med udgangen af november op med at producere de plasmaskærme, som danskerne aldrig tog så godt imod.

LG indstiller nu produktionen af sine plasmafladskærme præcis samtidig med konkurrenten Samsung. Foto: LG Fold sammen
Læs mere

Plasma-TV-skærmen får nu nådestøddet, og en vigtig brik i TV-historien forsvinder dermed helt.

Den sydkoreanske elektronikgigant LG Electronics indstiller nemlig med udgangen af november produktionen af plasma-TV-skærme, fordi nyere TV-teknologier i mellemtiden har overhalet plasmaskærmen, som aldrig blev en storsællert i Danmark.

LG har truffet sin beslutning, fordi færre ønsker at købe en plasmaskærm. I 2013 udgjorde salget af plasma-TV-skærme 2,4 procent af LGs samlede indtægt.

»Vi ønskede at holde den gående, så længe som vi kunne. Men uanset hvor meget vi forsøger at holde den gående, er der ikke længere nogen forretning i dem,« siger LG-talsmand Ken Hong til nyhedsbureauet Reuters.

Aldrig et hit i Danmark

Sydkoreanske Samsung, der er verdens største TV-producent, meddelte i juli, at 30. november er sidste dag med plasmafjernsyn fra Samsung. Andre af de store TV-producenter som Panasonic, Sony, Hitachi og Pioneer har tidligere nedlagt deres plasma-TV-produktion. Panasonic besluttede sig allerede i oktober 2013.

I stedet fokuserer TV-producenterne på at lave kurvede fjernsyn og fjernsyn i den nye ultra-HD-opløsning (UHD), hvor billedkvaliteten er fire gange højere end på dagens fuld-HD-apparater.

Plasmafjernsyn er aldrig blevet det store hit i Danmark. Højst ti procent af TV-salget har været med plasmaskærme, der har været betragtet som de bedste til de store skærmstørrelser, ligesom den sorte farve har været rigtigt sort (et bestående problem på mange fjernsyn), og billedopdateringen har været høj, så hurtige bevægelser i sportsudsendelser og film ikke har skabt slør på skærmen.

Bruger mere strøm

Plasmaskærme bruger dog også mere elektricitet og udvikler mere varme og er sværere at gøre lige så tynde som LCD- og LED-skærme, som der sælges langt flest af i dag.

Allerede i 2011 faldt plasmasalget med hele 23 procent i 2011, og sammenlagt blev der solgt 30 millioner plasmaskærme på verdensplan i 2012. Det amerikanske analysefirma NPD DisplayWatch anslår, at plasma-TV-salget i 2014 vil falde med 48 procent til 5,2 millioner, og at det i 2015 kun vil være på 500.000 styk.

I første kvartal i år blev der på verdensplan kun solgt to millioner plasma-TV eller 16 procent færre end sidste år, viser tal fra analysefirmaet IHS. Til sammenligning blev der solgt 47 millioner LCD-apparater.