Norden presser på for mobilmærkning

Danmark kræver sammen med nordiske og baltiske lande, at EU indfører mærkning af, hvor gode eller dårlige nye mobiltelefoner er til at holde forbindelsen.

»Argh, nu røg forbindelsen igen!!!!« Moderne smartphonetelefoner er bevisligt langt dårligere til at holde forbindelsen end de gamle mobiltelefoner, og derfor skal de nu mærkes. Foto: Iris/Scanpix Fold sammen
Læs mere

De nordiske og baltiske lande lægger nu pres på EU for at få indført en fælles mærkning af mobiltelefoner, så folk ved, hvor god eller dårlig den indbyggede antenne i telefonen er.

Telemyndighederne i Danmark, Estland, Finland, Island, Letland, Litauen, Norge og Sverige har på et møde i Lillesand den 21.-22. maj drøftet spørgsmålet og har i fællesskab bedt EU om at tage affære. Det sker, efter at flere undersøgelser har påvist, at især de nyere mobiltelefoner - de såkaldte smartphones - er langt dårligere til at holde forbindelsen end de gamle, ikke så avancerede mobiltelefoner.

Stor betydning med mærkning

»Det er afgørende, at forbrugerne får mulighed for at sammenligne mobiltelefoners modtageegenskaber inden køb. En mærkningsordning vil have stor betydning ikke bare for forbrugerne i de nordiske og baltiske lande, men også i resten af Europa. Antennen er en vigtig del for trådløs kommunikation, og erfaringerne viser, at især antenner i smartphones varierer meget i ydeevne,« lyder det fra Erhvervsstyrelsen, som det danske telemarked sorterer under.

I regeringens udspil om »Bedre bredbånd og mobildækning i hele Danmark« fra marts indgår netop en tydelig mærkning af mobiltelefoner som en vigtig brik i at sikre, at folk kan bo og arbejde i hele landet og altid være sikker på en ordentlig forbindelse.

Den danske telebranche bakker initiativet op.

»Det er positivt, at erhvervs- og vækstministeren har sat fokus på området og hurtigt følger op med konkrete initiativer. Undersøgelser viser klart, at brugernes oplevelse af mobildækningen i høj grad afhænger af telefonernes antennekvalitet. Henvendelsen til Kommissionen om en fælles EU-mærkningsordning er et vigtigt og kraftfuldt signal om nødvendigheden af at sikre øget gennemsigtighed for forbrugerne, som Kommissionen ikke kan sidde overhørig,« siger direktør Jakob Willer fra telebrancheorganisationen Teleindustrien.

Bedre net, dårligere telefoner

Telebranchen glæder sig over anerkendelsen af, at mobilhullerne i Danmark ikke udelukkende skyldes manglende master og antenner, men at også telefonernes - og især smartphonetelefonernes - antennekvalitet bliver en brik i spillet.

Også Dansk Industri bakker den fælles henvendelse op.

»Mobiltelefonen er jo blevet et uundværligt værktøj for både forbrugere og virksomheder. Derfor er det vigtigt, at man kan stole på, at man kan få forbindelse til omverdenen. Det nytter jo ikke noget, at teleselskaberne investerer milliarder og atter milliarder i nye og bedre netværk, hvis mobiltelefonerne bliver dårligere og dårligere til at holde forbindelsen. Alle undersøgelser viser, at mobiltelefonernes antenner betyder rigtigt meget for ens mobiloplevelse, og der er enorm forskel fra den dårligste smartphone til den bedste. En mærkningsordning på europæisk plan er det rigtige svar,« siger Christian Hannibal, politisk konsulent i Dansk Industris branchesamarbejde for IT og telekommunikation, ITEK.

ITEK tager nu fat i sine europæiske søsterorganisationer for at sikre opbakning derfra.

Ifølge Jakob Willer er Teleindustrien i dialog med Erhvervsstyrelsen og Forbrugerrådet om hurtigt at få målt de forskellige mobiltelefoners antennekvalitet »for at sikre gennemsigtighed«.

iPhone dumper til eksamen

Teknologisk Institut afprøvede tidligere i år mobilforbindelserne på de 417 steder i Danmark, som kommuner og andre myndigheder har udpeget som de sorte huller. Resultatet viste, at danskernes valg af teleselskab afgør, om de er i stand til at ringe fra deres mobiltelefon. Og at valget af mobiltelefon er altafgørende for, hvor ofte den falder ud. Faktisk er de billigste telefoner de bedste, mens Apples iPhone dumper til den afgørende eksamen.

Fire steder - på Stevns, på Nordøstfalster, på Vestbornholm og i Lystlund i Vestjylland - er der bevisligt overhovedet ingen forbindelse, uanset hvilken telefon og hvilket teleselskab man bruger.

På alle 417 lokationer afprøvede instituttet fire forskellige telefoner på de endnu fire danske mobilnet: TDCs, Telenors, Telias og »3«s. Dårligst var iPhone 4S, der gav fejl på mere end hvert tiende opkald. Bedst var Samsung Galaxy S3 og en Nokia 1800 - en billigmobil til blot 499 kroner, der kun gav fejl på henholdvis 3,3 og 3,8 procent af opkaldene. Testens dårligste telefon, iPhone 4S, kunne slet ikke bruges på testens dårligste net, Telenors, på 43 lokationer i Danmark.

I Danmark blev der i 2012 solgt 1,372 millioner smarttelefoner mod blot 184.000 af den ældre slags, viser nye tal fra Brancheforeningen Forbrugerelektronik (BFE).