Nøglen til at forstå antistof ligger hos CERN

På CERN har forskerne skabt verdens eneste antistoffabrik. Måske kan den give os svar på, hvorfor vi, Jorden, Solen og resten af universet eksisterer.

Foto: ADAM WARZAWA

Udefra ligner antistofværkstedet alt andet, der findes på CERN:

En stor, halvslidt bølgeblikhal i tresserstil. Grim, som bare pokker. Vi ved ikke engang, hvor indgangen er. Men til sidst bliver det lille følge af journalister heldigvis fundet af forsker Michael Doser.

Han fører os ned i jorden, gennem en garagedør og en lang, smal sprække mellem en mur og en formidabel stabel betonblokke (»for at stoppe stråling,« sagde Michael Doser). Det er først efter at have klatret op ad to lange trapper med gittertrin, at vi ser, hvad hallen huser:

I en ring langs væggene ligger en passende lille partikelbane - et cirkelformet rør af magneter og elektronik - hvor bittesmå partikler kan suse rundt med stor hastighed.

Det skriver Videnskab.dk

På gulvet og på platforme i resten af rummet står den storslåede hob af målere, ledninger, computere og tanke med ufatteligt iskold gas, der er nødvendig for at skabe antistof.

Eller for at være mere nøjagtig: Antibrint - universets eget spejlbillede af det kendte stof brint.

Et stort mysterium, hvorfor vi eksisterer

I 2010 rapporterede Michael Doser og hans kollegaer stolt, at de havde formået at fange hele 38 antibrint-atomer i et rør. Nu er produktionen nede, men når maskineriet starter igen om et par måneder, er effektiviteten steget markant:

Op til 100 antibrint-atomer per sekund, når alt kører, som det skal.

Men stadig: Lægger man omkostningerne til partikelbanen, hoben af udstyr, arbejdstimer for teknikere og forskere samt den nødvendige energi til at holde hele cirkusset i gang, er der tale om atomer med relativt høj stykpris.

Især taget i betragtning af, at du har brug for omkring en milliard milliarder atomer for at fylde en lille gasterning på én kubikcentimeter.

Læs også hos Videnskab.dk: CERN gør klar til Engle og Dæmoner

Hvad skal vi gøre med dette utroligt kostbare antistof?

Jo; vi har brug for det for at komme til bunds i en af universets store mysterier, råber Michael Doser for at trænge igennem skramlet fra en massiv kran, der ruller forbi ovenover os.

Undersøgelser af antistof kan faktisk give os svar på, hvorfor vi er her. Ja, ikke kun vi mennesker, men Jorden, Solen og hele molevitten. I teorien burde vi nemlig ikke eksistere.

For at forstå hvorfor, må man vide lidt om både stof og antistof.

Stof og antistof kan ikke opholde sig samme sted

På en måde kan man sige, at antistof er omtrent det, det lyder som: Det stik modsatte af stof, som er betegnelsen for alt det materiale, der findes inde i os, Jorden, Solen og resten af universet.

Tag antibrint og brint. De er hinandens identiske tvillinger i de fleste henseender. Men elektrisk set er brint og antibrint spejlbilleder af hinanden.

Læs også hos Videnskab.dk: Antistof fastholdt i 16 minutter

Et almindeligt hydrogenatom er lavet af en proton med positiv elektrisk ladning og en negativt ladet elektron. Antibrint består derimod af en negativt ladet proton og en positivt ladet elektron.

I praksis betyder det, at antibrint og brint er modsatte af hinanden i en sådan grad, at de helt ophæver hinanden, hvis de mødes. Brint og antibrint tilintetgør hinanden og efterlader sig kun et flimmer af energi.

Forståeligt nok betyder det, at stof og antistof ikke kan opholde sig på det samme sted. Og dermed finder du altså forsvindende lidt antistof på Jorden.

Alligevel dukker der til stadighed partikler af antistof op på Jorden. Radioaktive materialer skaber for eksempel antipartikler. I din krop dukker der over hundrede antielektroner op hver time. De kommer fra det radioaktive stof kalium-40, som vi indtager fra luft, mad og drikke.

Men før du ved af det, rammer antielektroner normale elektroner i kroppen, og dermed forsvinder antipartiklen for evigt.

Læs også hos Videnskab.dk: Hør med, når CERN laver lyd af antistof

Disse forsvindingsnumre er imidlertid knyttet til et dybt mysterium ved vores verdens eksistens.

Energi = partikler = energi

Alt stof i verden – altså alt det materiale, som du, Jorden og galakserne er sammensat af - er lavet af energi. Sådan virker naturen nemlig: Energi og stof er i bund og grund det samme. Partikler kan blive energi, og energi kan forvandle sig til partikler. Det var netop sidstnævnte, som skete på det tidspunkt, universet blev til.

Den utrolige mængde energi, som blev sluppet løs i Big Bang, forvandlede sig til partikler.

Men en partikel kommer aldrig alene. Når energi omdannes til stof, popper der altid to partikler op: en partikel og en antipartikel. Det er meget veldokumenteret, fortæller Heidi Sandaker fra Universitetet i Bergen - en af otte norske forskere, der arbejder med antistof i CERN.